Moeten piloten iets doen buiten landen en opstijgen? Piloot Patrick vertelt het zelf

Moeten piloten iets doen buiten landen en opstijgen? Piloot Patrick vertelt het zelf

Hoe automatisch is de automatische piloot van een vliegtuig en zijn piloten soms nog bang in hun vliegtuig? Piloot Patrick Smith schrijft over de grootste misvattingen die mensen hebben over vliegen. “Elke vraag die begint met ‘is het waar dat’, krijgt gewoonlijk als antwoord dat het niet waar is.”

Smith vliegt al veertien jaar langeafstandsvluchten bij een grote vliegtuigmaatschappij. Op zijn blog kreeg hij alsmaar vragen over het vliegen die nergens op sloegen. “Daarom ben ik beginnen schrijven over vliegen”, vertelt hij.

Piloten vinden de security op de luchthaven even vervelend (en nutteloos tijdrovend) als jij

“Het systeem dat we bedacht hebben is op sommige manieren zo irrationeel dat het me onze collectieve geestelijke gezondheid doet betwijfelen”, vertelt Smith. “Een deel is goed en werkt ook, maar er is zoveel irrationeel en onredelijk dat het niet meer aangenaam is.”

“Het deel dat werkt, zie je niet, het speelt zich achter de schermen af. Wat er zich voor de schermen afspeelt is een ander verhaal. Ik zeg niet dat het een slecht idee is, maar de specifieke handelingen zijn vervelend. En dat zou oké zijn moest niet zo’n enorme tijd- en geldverspilling zijn.”

“Ik vind dat er protest moet komen tegen regels die duidelijk een verspilling zijn van tijd en geld. Waarom luchthavenpersoneel en passagiers zich nog niet verenigd hebben om verandering te vragen, ik snap het niet.”

Moeten piloten echt niets meer doen dankzij de automatische piloot?

“Ik ben niet zeker waar het idee vandaag komt”, vertelt Smith. “Ik denk dat piloten zelf hun grootste vijanden zijn wat dat betreft omdat ze zo dol zijn op de technologie die we gebruiken. Ze zeggen zelf dingen als: ‘we drukken op een knopje en het vliegtuig bestuurt zichzelf’, en dat is in zekere zin waar, maar mensen nemen het veel te letterlijk.”

“Ik hoor vaak dat vliegtuigen zelfs niet alleen zelfstandig vliegen, maar ook automatisch zichzelf aan de grond zetten. Een automatische landing bestaat, maar ik zie er misschien een paar per jaar”, vertelt hij. “Zelfs met alle automatische processen bestuur je nog altijd een vliegtuig. Je moet niet noodzakelijk de hele vlucht je handen aan de stuurknuppel houden, maar de technologie doet wat jij zegt dat hij moet doen. En je moet hem vertellen wat hij moet doen, wanneer het te doen, hoe en waar.”

“Ik kan waarschijnlijk op zes of zeven verschillende manieren een klim of afdaling inzetten, afhankelijk van de omstandigheden. De piloot moet dat allemaal beslissen en dan uitvoeren door de nodige veranderingen te maken.”

Een keer viel zijn automatische piloot uit tijdens een trans-Atlantische vlucht. “Het was niet moeilijk om mee om te gaan, maar er is een zekere uitdaging in je handen acht uur lang aan het stuur van je vliegtuig te houden.”

Je kan elk vliegtuig veilig naar huis zweven

Na de succesvolle landing van een vliegtuig op de Hudson in New York in 2009 rees de vraag of het mogelijk is om elk vliegtuig veilig aan de grond te zetten zonder werkende motoren. Wat blijkt? Het grootste deel van elke vlucht en vaak ook de landing gebeuren op ‘idle thrust’, wat betekent dat de motoren wel draaien, maar geen stuwing genereren.

“Zelfs de grootste vliegtuigen zweven perfect”, vertelt Smith. “In feite zweven grote vliegtuigen zelfs beter dan heel kleintjes. De meeste mensen beseffen het niet, maar je zweeft bijna de hele tijd in het vliegtuig. De motoren blijven tijdens de vlucht wel draaien om elektriciteit en luchtverversing van stroom te voorzien, maar verder doen die niets.”

“Als de motoren op dat punt uitgezet zouden worden, zou het donker zijn en zouden geen van de interne systemen werken, maar het vliegtuig zou er niet anders door gaan vliegen”, of beter, zweven.

Zijn piloten bezorgd om turbulentie?

“Ik wil er niet te licht overheen gaan of te nonchalant over doen, omdat het waar is dat een zeker aantal mensen elk jaar gewond raken door turbulentie. Vaak is dat wel omdat ze hun veiligheidsriem niet aanhadden wanneer dat wel moest. Vanuit ons perspectief is turbulentie normaal.”

Ook al ligt hij er zelf niet van wakker, wat hem wel zorgen baart is de manier waarop turbulentie verandert. “Het wordt meer en meer duidelijk dat de klimaatverandering ervoor zorgt dat we vaker ongewoon sterke turbulentie tegenkomen.”

Corrigeer

RECENT NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees