6 vragen over de gigantische kunstwerken voor de Korenmarkt

6 vragen over de gigantische kunstwerken voor de Korenmarkt

Achter "Broche" (links) en"HD 400" zit elk een eigen idee... Foto: Stad Gent

Gent - In de nacht van woensdag op donderdag worden op de Korenmarkt in Gent twee 18 en 21 meter hoge kunstwerken geïnstalleerd. De installatie heeft al veel stof doen opwaaien in Gent, nog voor de plaatsing. Zes vragen.

1. Wat gebeurt er juist?

Woensdagnacht worden twee gigantische kunstwerken geïnstalleerd op de Korenmarkt: eentje voor de Hema en eentje naast de Sint-Niklaaskerk. Ze komen op de plaats waar tot voor kort twee zitsokkels stonden. Voor de installatie wordt de Korenmarkt grotendeels leeggemaakt. 

Het werk begint woensdagavond rond 22 uur. De plaatsing van het eerste werk, aan de Hema, is voorzien rond 1 uur 's nachts. De tweede zuil zou rond 6 uur 's ochtends op zijn plaats worden gezet. De werken worden in één stuk aangevoerd met lange vrachtwagens en met twee kranen eerst over de tramleidingen getild, dan gekanteld en tot slot voorzichtig op hun plaats gezet.

Tegen donderdagmiddag om 14 uur moet het werk af zijn. Dan is de officiële opening van de twee kunstwerken gepland. In de dagen daarna wordt de omgeving rond de twee zuilen nog afgewerkt.

2. Waarom moeten er kunstwerken komen op de Korenmarkt?

De plaatsing van twee hoge kunstwerken werd tien jaar geleden al uitgetekend door de architecten achter de grote Kobra-werken. Dat staat voor de heraanleg van de KOrenmarkt en het BRAunplein. Als tegenhanger voor de stadshal op het Braunplein zag architect Paul Robbrecht twee slanke kunstwerken op de Korenmarkt.

Het idee is "het plein te positioneren tegenover de drie historische torens en de stadshal", zegt de Stad Gent in een persbericht. Een modern antwoord dwars op de klassieke torenrij van Sint-Niklaaskerk, belfort en Sint-Baafskathedraal dus.

Het ontwerp van de architecten werd aangenomen door de Stad Gent. Maar het bleek bijzonder moeilijk om eerst kunstenaars te vinden om de twee werken te maken en daarna om het technisch in orde te krijgen om ze veilig te kunnen plaatsen. Maar omdat de kunstwerken waren voorzien in de plannen, heeft de Stad het idee altijd blijven steunen.

Pas 7 jaar nadat de Korenmarkt werd vernieuwd komen de kunstwerken er nu. Ondertussen is er wel al gesleuteld aan het oorspronkelijke ontwerp voor het plein: zo kwamen er al zes bomen bij en kreeg het Postgebouw een uitgebreide trappenpartij. Er is ondertussen ook een plan om tegen de Sint-Niklaaskerk een soort oranjerie neer te poten.

3. Wat is het idee achter de twee hoge zuilen?

Broche, de ketting die voor het Sarmacomplex komt, is ontworpen als "een glinsterende, kaarsrechte gouden ketting van 20 meter hoog". "Elegant, speels en fonkelend. Ze liet zich voor haar ontwerp inspireren door het historische karakter van Gent: de schakels in de ketting hebben de vorm van de raamprofielen van historische gebouwen op de Korenmarkt", zegt de Stad Gent.

Voor de spiegelende balk HD 400 haalde kunstenares Ann Veronica Janssens haar inspiratie in de staalindustrie. "De naam HD 400 verwijst naar het H-profiel, het type steunbalk dat de basis vormt van vele moderne bouwwerken. Door deze vorm te gebruiken brengt Ann Veronica Janssens een eerbetoon aan de hedendaagse architectuur en vormt ze een eigentijds en licht tegengewicht voor de robuuste Sint-Niklaaskerk", klinkt het in een persbericht.

"Haar werk vormt een sober en strak hedendaags antwoord op de historische terugblik van Ayse Erkmen. Aan die spiegelzijde wordt de sculptuur als het ware een lichtstraal die de omgeving reflecteert en een spel van schaduw en licht creëert op de Korenmarkt. Vanuit bepaalde perspectieven lijkt het werk ook bijna te verdwijnen: het stadsbeeld wordt in twee gebroken door de weerkaatsing van de omgeving."

"De schaduw van de balk en de reflectie van de spiegelzijde draaien op hun eigen ritme rond het werk. Het lijkt alsof ze elkaar nooit te pakken kunnen krijgen in dit kat- en-muis-spel, maar dat is niet zo. Elk jaar op 1 mei precies om 16:00 vallen de schaduw en de reflectie van de balk perfect in elkaars verlengde."

4. Hoe zit het technisch in elkaar? Is dat wel veilig?

Het kunstwerk Broche - dat voor de Hema komt - is het hoogste en steekt 21 meter boven de Korenmarkt uit. De zuil is 2,5 tot 3 meter breed, afhankelijk van de schakels. Het werk weegt 5,7 ton en gemaakt door een bedrijf in Duitsland, dat ook werken maakt voor de bekende Amerikaanse kunstenaar Jeff Koons.

Het werk telt 34 individuele schakels met 28 verschillende vormen die aangebracht zijn rond een centrale buis. De schakels zijn gemaakt uit roestvrij staal en zijn gepolijst. Aan de boet is een verankeringsconstructie anagebracht en in de buis zitten trillingsdempers om de trillingen, onder andere van de zware trams, op te vangen.

Het andere werk HD 400 is 19 meter hoog, maar veel zwaarder. Het weegt 14,6 ton. In de fundering is 53 ton beton gegoten, om het kunstwerk veilig te kunnen plaatsen. Het gaat om een balk van één stuk uit gerecycleerd staal, dat gesponsord werd door het bedrijf ArcelorMittal. De naam 'HD 400' is een verwijzing naar een profiel van stalen balken.

Het werk werd gemaakt met hetzelfde soort van staal dat verwerkt is in het nieuwe World Trade Center in New York en de Burj Khalifa in Dubai, het hoogste gebouw ter wereld. Om de balk in één stuk te kunnen maken is een 24 meter lange tent opgesteld op het terrein van de firma Total Concept. Eén zijde is gepolijst als spiegel.

5. Wat kost dat allemaal?

Een exacte kostprijs berekenen is bijna onmogelijk, gezien de Stad Gent en haar ambtenaren al bijna tien jaar werken aan de voorbereiding van het dossier. Al die personeelsuren zijn moeilijk te berekenen.

Wat wel bekend is, is hoeveel de kunstenaars, makers en plaatsers van de twee kunstwerken krijgen: samengeteld is dat één miljoen euro. Daarin zit het ereloon voor de kunstenaars, de productie van de enorme werken, het studiewerk dat aan de plaatsing voorafging en het vervoer en de de plaatsing zelf.

Over het bedrag is al veel discussie geweest in Gent, met name in de gemeenteraad. De kost werd oorspronkelijk begroot rond de 300.000 euro, maar dat liep stelselmatig op doorheen de jaren. Het duurde dan ook jaren om het dossier effectief rond te krijgen.

LEES OOK: Kunst op de Korenmarkt: wat moet/mag dat kosten?

6. Wat hebben de Gentenaars aan deze twee kunstwerken?

De Stad Gent zegt vandaag dat de kunstwerken "op een evenwichtige manier met de historische architectuur op de Korenmarkt communiceren". "Ze doen er geen afbreuk aan, integendeel, ze geven er net toegevoegde waarde aan. Met deze twee kunstwerken zet Gent zichzelf opnieuw op de kaart als internationale cultuurstad."

"Gent zal twee iconische landmarks rijker zijn. Kunst beroert, brengt mensen samen, zet hen aan het denken, geeft betekenis en stelt vragen. De stad als expositieruimte en creatief laboratorium, die combinatie geeft Gent haar unieke karakter en haar internationale faam als cultuurstad."

De twee werken vormen voorlopig het sluitstuk van een hele reeks kunstwerken die in de binnenstad van Gent werden gezet: De Maagd (schilderij aan de stadshal) en De Passanten (beeldhouwwerk aan De Krook) van Michaël Borremans, de bronzen/gietijzeren "Mystic Leaves" op de Kouter, het lichtkunstwerk De Blauwe Vogels aan de Predikherenlei, en het werk van Garutti op het Sint-Veerleplein, waarbij de straatverlichting knippert telkens er een kind geboren wordt in een Gents ziekenhuis.

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio