Vrouw waarschuwt voor camera van Action: “Ik word bekeken, maar hoe lang al?”

Vrouw waarschuwt voor camera van Action: “Ik word bekeken, maar hoe lang al?”

Foto: Facebook Rilana Hamer

Een vrouw uit het Nederlandse Brummen heeft op Facebook gewaarschuwd voor een camera uit de winkel Action. Vorig weekend zag ze het toestel, dat ze twee maanden eerder had gekocht, uit zichzelf bewegen. De camera draaide haar richting uit en een Franse stem sprak haar aan: “Bonjour madame”.

Nog steeds in paniek doet Rilana Hamer haar verhaal op Facebook. “Ik kwam thuis en deed mijn dagelijkse dingen”, vertelt ze. “Tot ik ineens iets hoorde rommelen in de woonkamer. Toen ik ging kijken, zag ik mijn camera bewegen. Even dacht ik dat ik gek werd.”

Hamer trok de stekker meteen uit het stopcontact en gooide de webcam in een doos. “Ik was vol angst”, zegt ze. “Ik word bekeken, maar hoe lang al? Wat heeft die persoon gezien van mij? Mijn huis, mijn persoonlijke bezittingen...”

Samen met een vriendin besloot ze het apparaat later nog één keer aan te sluiten. Om te zien wat er gebeurde. Ook toen werd ze in het Frans en Engels aangesproken. Toen haar een onzedelijk voorstel werd gedaan, vond ze het welletjes geweest en stak ze de webcam voorgoed weg.

Uit assortiment

Nu smeekt de Nederlandse vrouw aan winkelketen Action om de camera uit het assortiment te halen. Veel mensen delen haar mening, maar sommigen reageren dat zoiets niet kan gebeuren als de gebruiker het standaardwachtwoord aanpast.

De vrouw - die het gadget had gekocht om haar pup in de gaten te houden - vraagt andere Facebookgebruikers om het bericht te delen. Dat is intussen al meer dan 2.000 keer gebeurd.

“Goed onderzoeken”

Intussen heeft Action ook zelf contact opgenomen met de klant. Zij hebben alles in het werk gesteld om de zaak goed te onderzoeken.

“Wij hebben in eerste instantie haar camera opgevraagd”, zegt woordvoerster Yvette Moll. “Op die manier gaan we proberen te achterhalen wat er aan de hand is. Ligt het aan de WiFi, aan het wachtwoord, aan hackers of aan het toestelletje zelf? Dat gaan we allemaal grondig uitzoeken.”

Tot op heden hebben ze nog maar één klacht ontvangen over de toestellen, die ook in ons land verkocht worden. “Maar mocht blijken dat het om een groter probleem gaat, gaan we die camera’s uiteraard terugroepen. De klanten geven wij nu alvast het advies om het standaardwachtwoord sowieso aan te passen en ook de WiFi goed te beveiligen.”

Corrigeer

RECENT NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees