Burgemeester Tobback kan niet lachen met trage vooruitgang

Parkwegbrug pas klaar in 2020

© hsb

© hsb

1 / 2
thumbnail: null
thumbnail: null

De Parkwegbrug tussen de Tivolistraat en Abdij van Park zal pas tegen 2020 afgewerkt zijn. Dat maakten het stadsbestuur en Infrabel dinsdag bekend. “Eindelijk zijn er plannen, maar dat het zo lang duurt, is absoluut niet naar mijn zin”, zegt Louis Tobback (SP.A).

Hannelore Smitz

De Parkwegbrug werd ruim een jaar geleden plots afgesloten omdat hij aan het instorten was. Niet de brug zelf maar wel de zogenaamde landhoofden, steunpunten in de bermen van de spoorweg waarop de brug steunde. Ze brokkelden af, en er waren zware scheuren zichtbaar. Om de veiligheid te garanderen moest de brug meteen dicht, en werd hij enkele maanden later ook helemaal afgebroken.

Tijdelijke brug

“Het feit dat die brug er niet meer is, stelt een enorm probleem qua comfort en veiligheid”, zegt burgemeester Louis Tobback. “We hebben onmiddellijk gepleit voor een tijdelijke brug en een snelle definitieve oplossing.” In eerste instantie was er sprake van een tijdelijke constructie. Maar tot grote ergernis van de vele gebruikers is die er nog altijd niet. En hij zal er ook niet komen.

Geen optie

“Een tijdelijke brug is ten eerste technisch heel moeilijk omdat de bermen heel stijl zijn en er te weinig steun is voor een tijdelijke constructie”, zegt Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit. “Ten tweede zou een tijdelijke brug door de ligging op een erfgoedsite, op dezelfde plaats moeten komen als de vorige en toekomstige brug, wat niet haalbaar is tijdens de bouwwerken. Als er dus al een tijdelijke brug gebouwd zou kunnen worden, dan zou die er maximum een jaar liggen om daarna nog eens een jaar zonder brug te zitten.”

Contract met abt

De tweede eis van de stad, een snelle definitieve oplossing, blijkt ook niet vanzelfsprekend. “Op een gegeven moment hadden we het gevoel dat Infrabel gewoon niet gehaast was”, zegt Tobback. “Infrabel is wettelijk nochtans verplicht daar in een nieuwe brug te voorzien. In het contract met de abt dat hen in de 19e eeuw toeliet om er de spoorweg aan te leggen, stond dat het enkel mocht als er in een ‘viaduct’ voorzien werd die de toegang tot de abdij verzekerde. Op basis daarvan heb ik een timing geëist van Infrabel. Die is er nu, maar brengt ons nog altijd tot midden 2020. Ik ben blij dat er nu eindelijk een einde van de miserie in zicht is, maar ik vraag toch echt dat Infrabel zich ook aan die timing houdt. En liefst nog wat sneller werkt, want juli 2020 is echt nog lang.”

Plannen rond

De plannen voor de brug zijn nu zo goed als rond, na enige discussie over een ontwerp dat bij het historische kader past. Begin 2018 hoopt Infrabel de bouwvergunning te kunnen aanvragen, wat wil zeggen dat ze begin 2019 kunnen beginnen met bouwen. De bouw zelf zal ongeveer anderhalf jaar duren. Einde van de werken is dus rond het bouwverlof in de zomer van 2020. “We weten dat we geduld vragen, maar dit is geen eenvoudige ingreep”, aldus Petit. Het kostenplaatje van de brug bedraagt zo'n miljoen euro.

Aangeboden door onze partners

Video

Keuze van de redactie

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio