Studie legt neveneffect van kilometerheffing voor vrachtwagens bloot

Studie legt neveneffect van kilometerheffing voor vrachtwagens bloot

Na anderhalf jaar kilometerheffing is nu bewezen dat de maatregel sluipverkeer op gewestwegen stimuleert. Foto: vvp

Op een op de zes gewestwegen neemt het aantal vrachtwagens toe sinds transportfirma’s moeten betalen om over Vlaamse snelwegen te rijden. Dat blijkt uit een evaluatie van het Departement ­Mobiliteit en Openbare werken. Tegen de zomer van 2018 moet mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) een oplossing hebben.

Twee dodelijke ongevallen met vrachtwagens, kort na elkaar in het hart van Antwerpen, deden de roep opnieuw oplaaien om vrachtverkeer zo veel mogelijk uit woonomgevingen te weren. Net nu blijkt dat de kilometerheffing voor vrachtwagens, die ruim anderhalf jaar bestaat, sluipverkeer stimuleert: vrachtwagens trekken weg van de snelwegen, richting gewestwegen en dus ook woongebieden.

Dat blijkt uit een grootschalige evaluatie die het Vlaams Departement Mobiliteit en Openbare Werken heeft uitgevoerd. Daarvoor heeft het de voorbije maanden op 451 trajecten in Vlaanderen tellingen gedaan. Die werden vergeleken met nulmetingen die voor de invoering van de kilo­meterheffing waren uitgevoerd.

Hoewel er geen sprake is van een “algemene verschuiving”, werd op 73 locaties – een zesde van de bestudeerde tracés – wel een “significante stijging” van het vrachtverkeer vastgesteld. “Die moet worden gelinkt aan de kilometerheffing”, zeggen de onderzoekers

Tolheffing uitgebreid

In zes gevallen, samen goed voor meer dan 150 kilometer, is meteen besloten om de tolheffing uit te breiden. Dat is onder meer het geval voor de N35 tussen Deinze en Tielt, die dwars door het centrum van Diksmuide en enkele kleinere dorpskernen snijdt. Ook daar zal vrachtverkeer van meer dan 3,5 ton vanaf 1 januari volgend jaar moeten betalen.

Op de 67 andere tracés zijn ­alternatieve ingrepen mogelijk – zoals een omleiding of aanpassing van de infrastructuur – of zou tolheffing geen goed idee zijn: daardoor zou het vrachtverkeer naar nog lagere wegen kunnen verschuiven en recht door woonwijken of schoolbuurten lopen.

Bij de invoering van de kilo­meterheffing op 1 april 2016 heeft de Vlaamse regering ervoor gekozen om het ‘betolde’ wegennet sterk te beperken. Maar al snel begonnen burgemeesters de alarmbel te luiden. Onder meer in Beveren, Bertem, Puurs, Essen en Nijlen rapporteerden ze een toename van het aantal zware vrachtwagens op hun wegen en kruispunten. En toen bleek dat het aantal dodelijke ongevallen met vrachtwagens vorig jaar is toegenomen, werd de link met de kilometerheffing gelegd.

Vlaams minister Ben Weyts (N-VA) bespreekt de evaluatie vandaag in de commissie Mobiliteit. Tegen de zomer van 2018 moet er een oplossing zijn voor alle 73 trajecten waar de kilometerheffing tot een significante toename van vrachtverkeer heeft geleid.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees