De grens tussen zinvol werk en economisch rendabel zijn is moeilijk te vinden

Tytgat Chocolat in het echt: “Wij pakken ook chocolade in, maar verder zijn we totaal verschillend”

Er wordt druk gewerkt bij AMAB. “Sinds de fusie zijn we weer rendabel en hebben we grote opdrachtgevers.” Foto: mvl

Asse / Halle / Zaventem -

Op 1 januari wordt Peter Vandenheulen de nieuwe algemeen directeur van AMAB, een maatwerkbedrijf met vestigingen in Asse, Halle en Zaventem. Hij blikt vooruit op de stijgende populariteit van maatwerkbedrijven dankzij tv-reeks Tytgat Chocolat en de toekomstige uitdagingen voor zijn bedrijf.

Een reclamespot op de radio, een reeks op Kanaal Z en natuurlijk de populaire tv-serie Tytgat Chocolat op Eén. Maatwerkbedrijven zijn tegenwoordig alomtegenwoordig in de maatschappij én de media. Het goede werk dat in deze voormalige beschutte werkplaatsen geleverd wordt, komt zo eens positief in de aandacht. “En dat mocht wel eens”, zegt Peter Vandenheulen (54). Vanaf 1 januari 2018 volgt hij Luc Van Ginderdeuren op als Algemeen Directeur van AMAB vzw. Met drie vestigingen in Asse, Halle en Zaventem en ongeveer 800 medewerkers is AMAB een middelgrote speler. “Ik kwam drie jaar geleden terecht bij het bedrijf om de fusie tussen de drie beschutte werkplaatsen mee te begeleiden. Ik was eerder al actief bij grote bedrijven, maar heb wel klinische psychologie gestudeerd. Bij AMAB kon ik mijn expertise van vorige ervaringen combineren met het sociale aspect.”

De werkvloer van AMAB is een kleine weerspiegeling van de maatschappij. “Onze grootste groep werknemers bestaat uit mensen met een mentale beperking. Maar we hebben ook rolstoelgebruikers, personen met autisme, mensen met een gevangenisverleden of mensen die moeite hebben om de draad in de maatschappij weer op te pikken na ziekte of burn-out in dienst. Wij vormen de sociale economie. Enerzijds zorgen we dat onze mensen in goede werkomstandigheden zinvol werk verrichten naar hun kwaliteiten. Anderzijds zijn wij een economisch bedrijf dat rendabel moet zijn. Die balans moet er zijn en dat is moeilijk. Maar de zorg voor ons personeel staat voorop. Onze sociale dienst helpt iedereen op de werkvloer, maar begeleidt ook onze personeelsleden die het op persoonlijk vlak moeilijk hebben. We willen hen wapenen voor de maatschappij.”

Grote uitdagingen

De nieuwe directeur staat de komende jaren voor enkele grote uitdagingen. “Halle had het moeilijk na het vertrek van Côte d’Or, maar staat nu terug sterk qua chocoladeverpakking. Ook in Zaventem staan we sterk met de specialisatie in elektromechanica. Onze drie vestigen zijn nu opnieuw rendabel”, zet Vandenheulen.

“De fusie was nodig voor schaalvergroting. Er werden geen mensen ontslagen, maar nu kunnen we wel grotere opdrachten aannemen. Zo werken we samen met grote bedrijven zoals Mediahuis, Colruyt en Delhaize die onze werkkracht prijzen. We moeten ook kwaliteit leveren, anders kiezen ze voor iemand anders. Maar de zorg voor onze werknemers blijft centraal en dus weigeren we soms een te lastige opdracht.”

Straks treedt ook het maatwerkdecreet in werking. “Alle profielen komen terecht op één werkvloer. Het is de vraag of dat werkbaar is, ook voor de begeleiders die iedereen moeten kunnen bijstaan. Met het nieuwe decreet gaan de besten moeten doorstromen naar het normale circuit. Een groter verloop zorgt voor veranderingen wat niet altijd goed is voor onze werknemers”, stelt Vandenheulen.

Tytgat Chocolat

“Daar komt dan nog eens de persoonsgebonden subsidie bij. Maatwerkbedrijven zullen niet langer zelf subsidies krijgen per werknemer. Elke persoon krijgt een eigen bedrag met subsidie waarvan een deel voor de werkgever is. Zwaar zorgbehoevenden zullen een groter budget krijgen dan personen die minder zorg nodig hebben. Ik verwacht niet meteen een ‘war of talent’, maar bedrijven zullen een keuze maken. Ofwel sneller werken met de ‘beteren’ en minder subsidies ontvangen, ofwel de band vertragen en mensen aantrekken die meer begeleiding nodig hebben.”

AMAB vzw wordt de laatste tijd wel eens vergeleken met het vrt-programma Tytgat Chocolat. Ook AMAB maakt verpakkingen voor chocoladeproducenten, maar daar stopt de vergelijking wel met de populaire tv-reeks. “De serie leefde enorm op de werkvloer, er werd veel over gepraat”, weet de Algemeen Directeur. “Ook hier zijn relaties ontstaan. Maar de sfeer in de serie is toch gemoedelijker. ‘Wij werken hier wel echt een hele dag’, heb ik al enkele keren horen zeggen. De serie geeft eerder een beeld van de beginjaren van de beschutte werkplaatsen. Het beeld over ons wordt ook positiever, dat merken we bij onze klanten, maar ook bij bezoeken van scholen bijvoorbeeld”, besluit Peter Vandenheulen.

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio