CD&V-Kamerlid eist dat telecombedrijf alle klanten terugbetaalt

150.000 klanten betalen nog huur oude telefoon:“Proximus moet hen terugbetalen”

150.000 klanten betalen nog huur oude telefoon:“Proximus moet hen terugbetalen”

Vandaag betalen nog steeds 150.000 – veelal onwetende – klanten van Proximus elke maand een bedrag tussen 2,40 en 5 euro voor de huur van een telefoontoestel. CD&V-Kamerlid Veli Yüksel eist dat de telecommaatschappij de klanten terugbetaalt. De bevoegde ministers Kris Peeters en Alexander De Croo wachten op het voorstel dat Proximus de komende dagen belooft uit te werken.

Woensdag wilde Proximus nog niet zeggen hoeveel mensen er elke maand huur betalen voor een toestel. Behalve “dat er inderdaad nog een aantal klanten zijn die de huurservice verkiezen”. Ook bij eerdere vragen, onder meer van Test-Aankoop en CD&V-Kamerlid Veli Yüksel, schermde Proximus die informatie telkens af. Maar nu de minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) dreigde met een onderzoek en ook minister van Overheidsbedrijven Alexander De Croo meer uitleg wilde, laat Proximus-CEO Dominique Leroy in een brief aan Peeters weten dat het om 150.000 klanten gaat. Dat is ongeveer tien procent van alle particuliere klanten die bij Proximus nog een vaste lijn hebben.

Zij betalen maandelijks tussen 2,4 en 5 euro voor de huur van een telefoontoestel. “Het gaat vooral om onwetende mensen”, zegt De Croo, die Proximus de opdracht heeft gegeven om te stoppen met de praktijk.

Gisteren getuigden in onze krant al enkele zeventigers dat ze al decennialang betaalden voor hetzelfde toestel. Op die manier zouden sommigen al meer dan 1.000 euro aan huur hebben uitgegeven. “Maar het gaat ook om mensen die vandaag zelfs geen vast toestel meer hebben”, zegt Yüksel.

Onduidelijke vermelding

Proximus erkent “dat klanten met langdurige contracten er zich niet altijd van bewust zijn dat een aankoop voor hen een voordeligere oplossing kan zijn”. Maar het bedrijf blijft erbij “dat de huur op de maandelijkse factuur altijd heel duidelijk vermeld staat”. Dat laatste blijkt niet het geval. Zo staat bij veel oudere mensen de vermelding ‘Telefoon U77 schijf’. “Er zou moeten staan dat het om de huur van een toestel gaat”, zegt Yüksel.

Proximus zegt in de brief aan Peeters dat het in de komende dagen een voorstel zal uitwerken en de betrokken klanten zal informeren. Yüksel wil dat Proximus de klanten terugbetaalt. Peeters en De Croo gaan niet zo ver. Peeters wil eerst afwachten welke procedure Proximus zal uitwerken. De Croo zegt “een geste” te verwachten, maar zegt als voogdijminister niet over een instrument te beschikken om actief tussen te komen in het beleid van Proximus.

Corrigeer

NIEUWS