Hij dacht dat hij gewoon nieuwe digipass bestelde, maar plots verdween 14.500 euro van zijn rekening

Sint-Lievens-Houtem -

Hij dacht dat hij gewoon zijn verouderde digipass verving, maar G.D. uit Sint-Lievens-Houtem werd slachtoffer van gewiekste oplichters. Na een paar toetsaanslagen op zijn computer zag hij 14.500 euro van zijn bankrekening verdwijnen.

“Ik kan het nog altijd niet begrijpen hoe ik in die val ben getrapt”, zegt G.D. Hij werd slachtoffer van phishing, het fenomeen waarbij fraudeurs bankgegevens ontfutselen en zo hun slachtoffers bestelen. “Ik doe geregeld aan internetbankieren en ik weet dat je voorzichtig moet zijn”, zegt G.D. “Maar enkele dagen geleden kreeg ik een mail van mijn Argentabank. Tenminste, ik dacht dat die van mijn bank kwam. De brief was in perfect Nederlands opgesteld. Ik werd verzocht mijn digipass — het bakje waarmee ik internetbetalingen doe — niet langer te gebruiken omdat het verouderd was. Via een link in de mail kon ik gratis een nieuw toestelletje aanvragen dat me binnen de twee dagen zou worden toegestuurd. Omdat mijn digipass al een tijdje meegaat, vond ik dat niet abnormaal en ik klikte op de link, waarna ik op de vertrouwde Argentawebsite terechtkwam. Of dat dacht ik toch. Ik moest aan de hand van mijn bankkaart mijn gegevens aanvullen en mijn aanvraag bevestigen door op de traditionele wijze mijn pincode in te tikken op de digipass en enkel het responsnummer via de computer in te geven. Mijn pincode zelf gaf ik niet in op computer, ik weet dat dit gevaarlijk is.”

Groot was de verbijstering toen G.D. 's anderendaags een belletje kreeg van zijn Argentakantoor in Sint-Lievens-Houtem met de melding dat er vermoedelijk een onregelmatige transactie was gebeurd. “14.500 euro was van mijn rekening naar een andere rekening overgeschreven. Ik begon te vermoeden dat dit iets te maken had met de digipassbestelling. Mijn bankrekening werd meteen geblokkeerd en bij de politie diende ik een klacht in tegen onbekenden. Bank en politie voeren nu een onderzoek. Intussen werd mij gemeld dat er in die tussentijd 2.500 euro cash was opgenomen aan het loket van een ander Argentakantoor. Ik hoop dat ik nog wat kan recupereren van de rest van het geld.”

Van ene bank naar andere

Jonathan Lammers van het Houtems Argentakantoor raadt aan bij twijfel onmiddellijk de bank te contacteren: “Meer en meer slachtoffers laten zich vangen door foute mails die zogezegd van banken komen. Zelf vraagt een bank per mail nooit gegevens aan een klant. We raden iedereen aan om bij twijfel over een bankbericht onmiddellijk uw bankkantoor te raadplegen en niet op computer te reageren. De internetcriminaliteit geraakt meer en meer in handen van professionelen en hun technieken zijn soms erg verfijnd. Cybercriminelen schrijven het geld snel over van de ene bank naar de andere en hier en daar worden dan sommen afgehaald met valse identiteitskaarten. Hoe sneller we een bankfraude op het spoor komen, hoe groter de kans om de schade te beperken. Doorgaans halen fraudeurs niet meteen grote sommen ineens af want dat zou argwaan wekken.”

Gedupeerde G.D. vernam gisteren dat een deel van zijn verdwenen som was teruggevonden op een Bpost-rekening maar het was nog niet duidelijk of dat daar tijdig geblokkeerd kon worden.

Corrigeer

MEER NIEUWS