Politie gaat nieuwe tactiek hanteren tijdens komende BOB-campagne

Politie gaat nieuwe tactiek hanteren tijdens komende BOB-campagne

De politie wil tijdens de komende BOB-campagne, die nu vrijdag start, chauffeurs verrassen met kleinschaligere controles. Grote acties worden tot een absoluut minimum beperkt. “We blijven nog maximum 40 minuten ergens staan. Langer heeft weinig zin omdat de meeste chauffeurs dan al via sociale media zijn gealarmeerd”, klinkt het.

Geen urenlange massacontroles meer met tientallen agenten, maar pop-upcontroles door kleine teams die om de 40 minuten van locatie wisselen om dronken chauffeurs te klissen.

“Het systeem van de vliegende controles werd vorig jaar al getest door de lokale politie maar wordt nu ook door de federale politie toegepast. We willen zo vermijden dat chauffeurs die gedronken hebben en via sociale media of gespecialiseerde apps verwittigd worden, sluipwegen gaan gebruiken waar ze misschien fietsende jongeren tegenkomen”, zegt Olivier Van Raemdonck, woordvoerder van minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA).

Bedoeling is dat we met kleinere ploegen gaan werken die op alle uren van de dag opduiken en na 40 minuten controleren hun dispositief verplaatsen naar een andere plek. Daarnaast zetten we ook mobiele teams in die rondrijden en verdachte chauffeurs uit het verkeer plukken. Dat kan gaan om chauffeurs die zigzag rijden of die opvallend vaak remmen zonder dat daar eigenlijk een reden voor is, klinkt het bij de politie.

300.000 controles

“We plannen dit jaar 300.000 controles. Dat zijn er 50.000 meer dan vorig jaar. Uiteindelijk controleerden we tijdens de vorige eindejaarscampagne maar liefst 450.000 automobilisten. Maar we hebben de lat bewust niet te hoog gelegd dit jaar. Omdat we minder ‘brave’ chauffeurs willen lastigvallen om het streefdoel te bereiken, maar meer jacht willen maken op chauffeurs die echt te veel gedronken hebben”, zegt Olivier Van Raemdonck.

De BOB-campagne start vrijdag 1 december en loopt tot 29 januari.

1 op 10 positief na letselongeval

Hoewel volgens de metingen van Vias institute het percentage bestuurders die onder invloed van alcohol rijdt gemiddeld tussen 2 en 3% ligt, zijn ze wel verantwoordelijk voor een proportioneel groot deel van de verkeersongevallen. Zo test ongeveer 1 op de 10 automobilisten positief na een ongeval met lichamelijk letsel. In absolute cijfers kwam dit in 2016 neer op bijna 4.300 ongevallen waarbij bleek dat minstens één bestuurder onder invloed van alcohol was, zegt woordvoerder Stef Willems van Vias.

Vias institute stelt vast dat de percentages positieve testen hoger liggen bij mannen en tijdens de nacht, in het bijzonder tijdens het weekend. In Wallonië zijn er ook meer bestuurders die onder invloed van alcohol rijden dan in Vlaanderen.

Bij de vorige campagne werden in Vlaanderen alleen 292.089 bestuurders gecontroleerd. “Slechts 1,99 procent legde een positieve ademtest af: het laagste percentage ooit”, aldus Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts.

Belg is hardleers

In Finland en Noorwegen zijn er gemiddeld 10 keer minder bestuurders die positief blazen dan in België. In deze landen zit niet drinken wanneer je nog moet rijden dan ook in de cultuur ingebakken en is er een sterke sociale druk om dit consequent na te leven.

In een recente bevraging heeft Vias institute de relatie onderzocht tussen “sociaal verantwoordelijk gedrag vertonen” en “de neiging hebben om te rijden onder invloed van alcohol”. Uit de enqûete blijkt dat driekwart van de ondervraagden in een volle bus hun plaats afstaat voor een bejaarde persoon. In de rijen aan de kassa van de supermarkt laat hetzelfde aantal mensen de volgende persoon voor wanneer deze maar enkele items heeft. De meerderheid van de mensen vertoont dus sociaal verantwoord gedrag in dagdagelijkse situaties.

“Helaas geldt dit niet in hun houding tegenover rijden onder invloed van alcohol. Zo geeft 1 Belg op de 3 toe dat hij in de afgelopen maand gereden heeft na het gebruiken van alcohol. En wanneer ze weten dat ze nog moeten rijden, beperken veel bestuurders hun alcoholgebruik enigszins, maar houden ze geen rekening met de wettelijke alcohollimiet. Er is dus nog werk om van ‘rijden en niet drinken’ eenzelfde vanzelfsprekende sociale norm te maken als bijvoorbeeld je plaats afstaan aan een bejaarde op de bus”, zegt Vias.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

Meest Gelezen

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees