Leerkrachten hebben geen lokaal, leerlingen eten in shifts

Nieuwe lokalen voor De Waterleest

Nieuwe lokalen voor De Waterleest

En of de leerlingen blij zijn met de komst van nieuwe lokalen en een grotere speelplaats. Foto: pvw

Zemst / Eppegem -

Een investering van 2,5 miljoen euro moet de capaciteitsproblemen in GBS De Waterleest, waarmee de school al jaren kampt, verhelpen. Zo beschikken de leerkrachten niet over een lerarenkamer en wordt in shifts gegeten omdat de refter te klein is.

Gemeentelijke Basisschool de Waterleest kampt al enkele jaren met plaatsgebrek. Om daaraan te verhelpen maakt het gemeentebestuur werk van een noodzakelijke uitbreiding.

“In de omgeving rond de school werden de voorbije jaren heel wat nieuwe wijken gebouwd”, zegt schepen van Onderwijs Koen Vandermeiren (CD&V). “Jonge gezinnen vestigden zich daar, waardoor het aantal leerlingen gestaag toenam en de school met een plaatsgebrek kampte. Om dat op te vangen, worden nu zes klaslokalen en een extra refter gebouwd. Ook de speelplaats en de schoolomgeving worden aangepakt.”

Klascontainers

Directeur van GBS De Waterleest Luc De Donder ziet het graag gebeuren. “Onze school telt zo'n 500 leerlingen, terwijl er maar plaats is voor zo'n 450”, zegt hij. “Dat plaatsgebrek wordt nu creatief opgelost. Zo werden twee tijdelijke klascontainers geïnstalleerd en elke ruimte wordt benut. We gebruiken de toiletten van de sporthal, in mijn bureau worden geregeld vergaderingen gehouden en de lerarenkamer moest plaats ruimen voor een klas. Zij zitten daarom samen op de gang of in het secretariaat.”

“Zelfs de berging werd omgevormd tot een klein lokaaltje. Het plaatsgebrek zette zich ook door in de refter, waar de kinderen in shift hun middagmaal eten. We kunnen het wel bolwerken, maar ideaal is dat niet. De extra lokalen, een nieuw sanitair blok en refter met picknickruimte, alsook een ruimere speelplaats zijn meer dan welkom. Aan de huidige lokalen verandert er niets. Die zijn piekfijn in orde. Al wordt er wel een extra nooddeur voorzien.”

Subsidies

Het totale kostenplaatje bedraagt ongeveer 2.500.000 euro. “Hiervoor is een dossier goedgekeurd door Agion, waardoor we ongeveer 70 procent subsidies krijgen”, zegt Vandermeiren.

“De eerste stap in de uitvoering, het aanstellen van een aannemer, is al gezet. Vermoedelijk starten de werken in maart 2018. Eind 2019 zouden ze afgerond moeten zijn.”

Corrigeer

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio