Weinig volk op uitvaart van Daniël (87), en dat is de fout van BPost

Weinig volk op uitvaart van Daniël (87), en dat is de fout van BPost

Daniël (87) overleed op 7 december. Foto: sdi

Ruiselede -

De kerk zat nog niet halfvol op de uitvaart van Doomkerkenaar Daniël Degrande (87). Hij was nochtans een graag geziene figuur in de buurt. Maar veel vrienden en kennissen kregen de rouwbrief rijkelijk laat of nooit in de bus. BPost stelt een schadevergoeding van 110 euro voor. “Dat lost die pijnlijke fout niet op”, zegt zoon Eddy Degrande.

Daniël Degrande overleed op donderdag 7 december. Hij woonde zijn hele leven in Doomkerke. De volgende dag zat de familie bij de begrafenisondernemer. Ze besliste om de hele parochie een brief te bezorgen. “Omdat mijn vader zo goed gekend was, vonden we dat iedereen de kans moest hebben om de uitvaart bij te wonen”, vertelt zoon Eddy.

Door weer en wind

De familie bezorgde 341 rouwbrieven aan de post, genoeg voor elke woning in Doomkerke. Elke postbode die een ronde heeft door Doomkerke zou er een stapeltje meekrijgen.

Na het weekend begon het te sneeuwen. Door weer en wind trokken de familie en de begrafenisondernemer naar Bpost. Alle brieven waren dus tijdig in het postkantoor.

Zelfs met het gladde wegdek ging de familie ervan uit dat ze ook tijdig zouden bezorgd worden.

“Dat er maandag en dinsdag weinig of zelfs geen postbedeling was, leek ons niet onmogelijk”, gaat Eddy verder. “We veronderstelden wel dat iedereen woensdag of ten laatste donderdag zijn of haar brief zou krijgen.”

Teruggekeerd

Iemand belde Eddy woensdagavond op en zei dat de rouwbrief was aangekomen. Maar donderdagavond zaten er in de bus bij Eddy zelf een aantal brieven die teruggekeerd waren.”

“Een postbode had na zijn ronde de rest van zijn brieven terug bezorgd. Toen bleek dat hij de enige postbode in Doomkerke was die een pakje rouwbrieven meegekregen had.

Onderzoek

“We hebben het hoofdkantoor gebeld en daar gingen ze het onderzoeken. Ondertussen had een heleboel mensen geen brief gekregen. We zijn de rest van de brieven zelf nog gaan bussen en we hebben wat rondgebeld, maar iedereen inlichten was onmogelijk.”

Zaterdag, daags na de begrafenis, contacteerde de familie een verantwoordelijke van BPost. Er werd een compensatie van 74 euro voorgesteld. “Een vergoeding voor de postzegels”, vertelt Eddy.

“Het drukwerk en vooral de emotionele gevolgen werden niet gecompenseerd.”

Vergoeding opgetrokken

“Maandag kregen we een mail waarin die vergoeding werd opgetrokken tot 110 euro. Het gaat ons uiteraard niet om het geld. Dit is gewoon een pijnlijke zaak.”

“Sommigen kregen hun brief vrijdagmiddag of zelfs begin deze week nog. Waar al die andere rouwbrieven naartoe zijn, daar hebben we het raden naar”, besluit zoon Degrande.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees