Slapen in cabine telt niet als normale wekelijkse rusttijd voor vrachtwagenchauffeurs

Slapen in cabine telt niet als normale wekelijkse rusttijd voor vrachtwagenchauffeurs

Foto: DAF

Brussel -

Vrachtwagenchauffeurs mogen hun normale wekelijkse rusttijd niet in hun voertuig doorbrengen. Dat stelt het Europees Hof van Justitie woensdag in een arrest. Het was de Belgische Raad van State die gevraagd had om meer duidelijkheid rond de regelgeving.

ACV-Transcom volgde de zitting ter plaatse en is tevreden met deze uitspraak, zegt sectorverantwoordelijke vervoer over de weg Jan Sannen.

Het Hof oordeelde dat de Europese wetgever in de Europese verordening niet de mogelijkheid heeft opgenomen om de normale wekelijkse rusttijd aan boord van een vrachtwagen te nemen. Nota bene in het belang van het welzijn van bestuurders. D e rechter meende dat de oorsprong van de verordening dat feitelijk en duidelijk aantoont.

Het transportbedrijf Vaditrans uit Temse had een klacht ingediend bij de Raad van State: het koninklijk besluit was volgens hen niet wettelijk, omdat de Europese regels niet verbieden dat chauffeurs de wekelijkse rusttijd in de cabine opnemen. De Belgische staat spreekt dat tegen, en zegt dat uit de verordening juist duidelijk blijkt dat een bestuurder zijn normale wekelijkse rusttijd niet in het voertuig mag doorbrengen. De Raad van State vroeg het EU-Hof daarop om een verduidelijking.

“Op basis daarvan besloot het Hof vandaag dat een bestuurder zijn normale wekelijkse rusttijden niet aan boord van het voertuig mag nemen. Deze uitspraak betekent dat honderdduizenden Europese vrachtwagenchauffeurs nu eigenlijk zouden moeten worden beschouwd als plegers van een strafbaar feit en hun ondernemingen als verantwoordelijken.”

ACV-Transcom is uiteraard zeer tevreden met deze uitspraak en zal deze onmiddellijk laten toevoegen op de agenda van de paritaire commissie transport van de FOD Werkgelegenheid van woensdag 21 december.

Op basis van de uitspraak kunnen transportbonden een nieuw initiatief nemen om een nieuw Europees voorstel te doen voor regelgeving voor de rij- en rusttijden van vrachtwagenchauffeurs.

Al langer de regel in België

Het arrest van het Europees Hof over de rusttijden van vrachtwagenchauffeurs bevestigt de regel die al langer in België geldt en waarop ook controles worden uitgevoerd. Dat zegt staatssecretaris Philippe De Backer (Open Vld), die benadrukt dat de maatregel helpt in de strijd tegen de sociale fraude in de sector.

Het EU-Hof geeft België nu gelijk: de wekelijkse rusttijd van 45 uur mag niet in de cabine worden opgenomen, en dat voor de bescherming van de werknemers. De verkorte wekelijkse rusttijd - onder bepaalde omstandigheden kan die worden ingekort tot 24 uur - in de cabine doorbrengen mag onder bepaalde voorwaarden wel.

“Dit laat zien dat België een koploper is”, reageert staatssecretaris De Backer. Vanuit Europa wordt immers nieuwe wetgeving klaargestoomd - het zogenaamde mobility package - met een pakket maatregelen voor de transportsector en waarin het principe wordt opgenomen dat chauffeurs hun lange rusttijden niet in de cabine mogen opnemen. “Wat wij al langer doen wordt de facto Europese wetgeving”, aldus nog De Backer.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees