N-VA haalt uit naar Gents circulatieplan in Vlaams Parlement

'Meer fietsers in Gent? Mooi, maar niet moeilijk als je een leeg park hebt'

Gent - "U kunt wel zeggen dat er meer fietsers zijn in Gent. Dat is allemaal mooi. Maar het is niet moeilijk als je een leeg park hebt. Op een voetbalplein kan je ook makkelijker wandelen dan in een stad." Het circulatieplan van Gent is woensdag fors bekritiseerd door N-VA in het Vlaams Parlement.

In het Vlaams Parlement is woensdagochtend kort gedebatteerd over het circulatieplan van Gent. De krachtverhoudingen liggen er anders: in Gent zit de sp.a mee in het bestuur, in het Vlaams Parlement zit ze in de oppositie. Voor N-VA is het net omgekeerd. De partij zwaait de plak in het Vlaams Parlement, maar niet in Gent.

Joris Vandenbroucke, sp.a-fractieleider en Gentenaar, bracht het circulatieplan woensdag ter sprake in een debat over de begroting van de Vlaamse regering en richtte zich tot Vlaams mnister van Mobiliteit, Ben Weyts (N-VA). 

"Ik begrijp niet hoe het mogelijk is dat er de komende jaren 64 miljoen euro gevonden kan worden om op een aantal plaatsen op onze autosnelwegen een aantal rijstroken bij te creëren om nog meer auto's door de spits te kunnen duwen, terwijl in mijn eigen stad Gent het tramnet moet worden ingekort omdat De Lijn geen geld heeft om de tramsporen te onderhouden."

LEES OOK: Tramsporen in te slechte staat: tram 4 naar Moscou twee jaar opgeschort

Moscou

De Stad Gent kreeg twee weken geleden plots te horen van De Lijn dat vier haltes op tramlijn 4 naar Moscou voor zeker een jaar opgeschort worden omdat de tramsporen in slechte staat zijn.

Minister Weyts antwoordde kort: "Alle budgetten inzake mobiliteit en openbare werken stijgen, inclusief dat van De Lijn. In uw stad zijn er extra tramsporen aangelegd en er zullen er nog extra komen."

Vandenbroucke haalde er het circulatieplan bij. "Weet u hoe het komt dat er in mijn stad op een half jaar tijd 20 procent meer mensen op de fiets zijn gestapt, 15 procent meer mensen de bus en de tram nemen, 25 procent minder ongevallen zijn?"

"Omdat er keuzes worden gemaakt, omdat we zijn afgestapt van een en-enbeleid, omdat we consequent op een aantal plaatsen zeggen dat de actieve weggebruiker – voetgangers, fietsers – voorrang krijgt. De stiptheid van het openbaar vervoer is er verbeterd door simpelweg te zeggen dat het gedaan is om met de auto dwars door de stad te rijden."

Slachtoffers

N-VA-fractieleider Matthias Diependaele haalde daarop uit naar Vandenbroucke. "U verwijst naar Gent, een prachtige stad, maar de keuzes die men daar heeft gemaakt, hebben ook slachtoffers gemaakt. En daar verwijst u natuurlijk niet naar."

"U weet ook heel goed dat de horeca en de winkels – het shoppingcenter van Gent zelf in de binnenstad – wel degelijk steen en been klagen over de keuzes die zijn gemaakt. En dat zijn de slachtoffers waar u voor gekozen hebt. U hebt zeer duidelijke keuzes gemaakt om daar een heel pak mensen weg te jagen."

"En het trekt niet opnieuw aan, want ook dat was voorspeld. Het gebeurt op dit moment niet. U kunt wel zeggen dat er meer fietsers zijn – en dat is allemaal mooi en allemaal goed – maar het is niet moeilijk als je een leeg park hebt. Op een voetbalplein kan je ook makkelijker wandelen dan in een stad door straten. Dat is niet moeilijk hoor."

De uitspraken komen twee dagen nadat de Stad Gent bekendmaakte dat de afgelopen twee zaterdagen volgens passantentellingen, uitgevoerd door een privéfirma, bij de vijf drukste dagen van het jaar waren.

Beluister hier het volledige debat:

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio