Tien miljoen euro voorzien in 2018 en 2019 voor vernieuwen van tramsporen in Gent

88 miljoen euro voor Gentse mobiliteitsprojecten in Vlaams investeringsplan

88 miljoen euro voor Gentse mobiliteitsprojecten in Vlaams investeringsplan

De tramsporen in de Burgstraat zijn dringend aan vernieuwing toe. Er is 2,3 miljoen euro voor vrij in het Vlaamse investeringsprogramma voor volgend jaar. Foto: fvv

Gent - Vlaanderen heeft voor 2018 en 2019 zo'n 88 miljoen euro vrijgemaakt voor investeringen in grote mobiliteits-en infrastructuurprojecten. Daarbij is onder andere tien miljoen euro voor het vernieuwen van tramsporen en budget voor de Verapazbrug en de nieuwe Meulestedebrug.

De Burgstraat moet op de schop: de tramsporen zijn in zeer slechte staat. De Vlaamse regering maakt er 2,3 miljoen euro voor vrij in 2018. Meer details over de impact en de timing van de werken in de Burgstraat zijn nog niet beschikbaar.

Het is een van de investeringen in Gent die opgenomen is in het Globaal Investeringsplan, het nieuwe investeringsplan dat Ben Weyts (N-VA), Vlaams minister van Openbare Werken en Mobiliteit woensdag lanceerde.

Daarin worden alle geplande investeringen over de verschillende Vlaamse entiteiten zoals het Agentschap Wegen en Verkeer, Waterwegen en Zeekanaal, De Lijn en nog enkele andere organisaties gebundeld. In het investeringsplan staat in totaal voor zo'n 88 miljoen euro aan belangrijke Gentse mobiliteits- en infrastructuurprojecten ingeschreven in 2018 en 2019.

Dit staat voor Gent in het Globaal Investeringsplan:

  • 2,3 miljoen euro (2018) vernieuwen tramsporen Jozef Vervaenestraat
  • 3,3 miljoen euro (2018) vernieuwen tramsporen Burgstraat
  • 1,4 miljoen euro (2018) vernieuwen tramsporen Maria Hendrikaplein
  • 20 miljoen euro (2018) tramstation, lijnwinkel en lokalen aan Sint-Pietersstation
  • 1,2 miljoen euro (2018) fietsonderdoorgang aan Sint-Lievenspoort
  • 800.000 euro (2018) om trambussen te laten rijden op The Loop
  • 2,45 miljoen euro (2018) nieuwe op- en afrit van N60 met R4 Zuid
  • 1,3 miljoen euro (2018) herstellen oever kanaal aan Langerbruggekaai
  • 1,2 miljoen euro (2018-2019) studiewerk voor tramlijn 7 Sint-Denijs - Dampoort
  • 10,1 miljoen euro (2018-2019) onteigeningen en bouwen van Verapazbrug 
  • 1 miljoen euro (2018-2019) onteigeningen voor fietspaden in Antoon Catriestraat
  • 500.000 euro (2018-2019) herinrichting N9 Palinghuizen en Brugsevaart
  • 4 miljoen euro (2018-2019) groenschermen en bufferzones in Gentse haven
  • 17,2 miljoen euro (2018-2019) onteigeningen en studiewerk voor project 'R4 West Oost'
  • 6 miljoen euro (2019) herinrichting kruispunt N70/R4 aan Drieselstraat
  • 6 miljoen euro (2019) saneren snelwegviaducten in Zwijnaarde
  • 400.000 euro (2019) vernieuwen tramsporen Neuseplein
  • 2,1 miljoen euro (2019) vernieuwen tramsporen Coupure Rechts
  • 727.000 euro (2019) studiewerk voor tramlijn 4 aan Dok-Noord
  • 6,25 miljoen euro (2019) vervanging Meulestedebrug

Dat de werven ingeschreven staan in de planning betekent niet dat ze ook in het bewuste jaar uitgevoerd zullen of kunnen worden. Er verstrijkt vaak de nodige tijd tussen het aanbesteden van werken en de effectieve uitvoering ervan. Maar het betekent wel dat het budget voor de werven bevestigd is.

Antwerpen

Het budget dat door de Vlaamse regering voor Gent wordt vrijgemaakt ligt overigens ver onder de investeringsruimte voor Antwerpen. De stad is dubbel zo groot, heeft een sterkere haven en kampt met een kanjer van een mobiliteitsprobleem.

Voor de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) alleen, die de Oosterweelverbinding moet uitvoeren, is in 2018 al 188 miljoen euro beschikbaar. Voor 2019 is een som van 393 miljoen euro ingeschreven in het Globaal Investeringsplan.

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio