200.000 kijkers minder voor ‘De Slimste Mens’ (en ook de rest van het seizoen deed het minder goed)

200.000 kijkers minder voor ‘De Slimste Mens’ (en ook de rest van het seizoen deed het minder goed)

Foto: vier

De finale van 'De Slimste Mens ter Wereld' was het kijkcijferhoogtepunt van het jaar voor Vier. De uitzending van donderdag lokte 1.317.700 kijkers. Ruim de helft van tv-kijkend Vlaanderen zag hoe Xavier Taveirne won. Toch valt op dat de finale vorig jaar 1.506.000 live kijkers haalde, bijna 200.000 meer.

Ook over de ganse rit deed de quiz van Erik Van Looy het dit jaar minder goed. Het gemiddelde van de veertig uitzendingen bedraagt 1.111.200 kijkers, tegenover 1.197.000 kijkers vorig jaar. Niettemin starten Van Looy en co. weldra met de voorbereidingen van het zestiende seizoen, wellicht voor volgend najaar.

Topjaar voor SBS

2017 was voor de zendergroep SBS het beste jaar ooit: het voorbije jaar haalden de zenders VIER, VIJF en ZES samen een gecombineerd marktaandeel van maar liefst 19.3 procent op de doelgroep Verantwoordelijken Voor Aankoop (VVA) 18-54, tegenover 17,9 procent in 2016.

Andere populaire programma’s het afgelopen jaar waren op VIER De Mol, met gemiddeld 1.149.205 kijkers, Topdokters (657.294 kijkers), Chaussée d’Amour (641.592 kijkers) en De Rechtbank (631.698 kijkers). Op VIJF was Temptation Island het best bekeken programma met 639.687 kijkers.

In oktober blies de jongste zender van Vlaanderen zijn eerste kaarsje uit. ZES scoorde in zijn eerste jaar mooi boven het objectief van 1 procent met een zeer sterk gemiddeld “all day marktaandeel” van 2,3 procent op VVA 18-54, aldus SBS. “De zender wist duidelijk een stabiele plaats in te nemen in het Vlaamse medialandschap”, klinkt het.

Het online platform van SBS heeft ondertussen 850.000 geregistreerde accounts. Korte videofragmenten en clipjes waren het afgelopen jaar goed voor meer dan 45 miljoen views, goed voor een verdubbeling ten opzichte van 2016. De online best bekeken fragmenten kwamen onder meer uit De Slimste Mens ter Wereld, Gert Late Night en Temptation Island, terwijl volledige afleveringen van De Mol, Temptation Island en lokale fictie zoals #hetisingewikkeld het meest werden bekeken.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees