Winnaars ‘Mijn pop-uprestaurant’ leren je grillen én lanceren eigen gin

Winnaars ‘Mijn pop-uprestaurant’ leren je grillen én lanceren eigen gin

Omdat de gin Tjop’s tijdens Mijn Pop-uprestaurant zeer gegeerd was, besloot Birger Allary hem op de markt te brengen. Foto: SLR

Ruiselede -

Karel Knockaert en Birger Allary van Tjop’s, de winnaars van het VTM-programma ‘Mijn Pop-uprestaurant’, brengen een eigen gin op de markt. De gin werd exclusief gemaakt voor het programma, maar sloeg toen zeer aan bij de bezoekers. In februari start Birger ook een eigen ‘grill academy’ van Weber in Ruiselede.

Birger Allary uit Ruiselede en zijn kompaan Karel Knockaert uit Zerkegem wonnen met hun restaurant Tjop’s in mei de finale van het VTM-programma ‘Mijn Pop-uprestaurant’. Na een heel drukke zomer vonden de ‘barbecue boys’ nu de tijd om hun eigen Tjops gin op de markt te brengen. De gin werd gemaakt door de The Bassets Craft Distillery uit Ruiselede en werd al opgediend in het pop-uprestaurant tijdens het programma. “Onze eigen BBQ-gin was toen zeer populair”, zegt Birger Allary. “We hadden aanvankelijk 30 liter laten maken, maar uiteindelijk is er 98 liter erdoor gegaan. Het leek ons dus logisch dat we de gin achteraf op de markt brachten.”

1.000 flessen

De gin is gemaakt met dezelfde kruiden die het duo gebruiken tijdens het barbecueën. Het heeft een zeer kruidige smaak waardoor het zich onderscheidt van andere gins. “We zijn ook niet voor de goedkoopste gin gegaan. We willen een zekere kwaliteit aanbieden aan onze klanten.”

Van de gin kunnen nu al zo’n 300 flessen besteld worden. Om het exclusieve karakter te behouden, zal het duo vermoedelijk niet meer dan duizend flessen op de markt brengen.

Dat de gin nu pas op de markt komt, is geen toeval. De afgelopen zomer was een van de drukste ooit voor het duo. Overal werden ze gevraagd om met hun BBQ-concept te komen, zowel op de grote festivals als op privé-feesten. “Het was toch een zeer overweldigende ervaring. Pas nu kunnen we terug wat op adem komen”, zegt Birger. “Sommige dagen deden we wel vier of vijf barbecues op dezelfde dag. Ik vermoed dat onze omzet dit jaar vijf keer zo groot zal zijn.”

Workshops grillen

Toch blijven de heren toekomstplannen maken. Zo nam Birger samen met zijn vrouw afgelopen zomer de broodjeszaak Panino in de Bruggestraat over. Achteraan het gebouw is hij nu druk in de weer met verbouwingswerken. In februari start hij namelijk met de ‘Weber Grill Academy’, waarmee hij workshops zal aanbieden van vier tot zes uur lang. Het zal de enige ‘Grill Academy’ in West-Vlaanderen zijn van de toonaangevende BBQ-producent Weber. “De bedoeling was om eind dit jaar al te starten, maar door tijdgebrek is het er niet van gekomen. Eind februari moeten de eerste lessen al plaatsvinden.”

De gin van Birger en Karel is vanaf nu te bestellen via hun Facebookpagina TJOPs. Een flesje kost 44,95 euro.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees