Oktober 2016 versus oktober 2017: R40 op zeven stukken trager, maar op vijftien stukken vlotter

CIJFERS. Gentse stadsring even druk als jaar geleden, voor het circulatieplan

CIJFERS. Gentse stadsring even druk als jaar geleden, voor het circulatieplan

De aansluitingen naar Dampoort lopen opmerkelijk vlotter dan in oktober 2016, volgens nieuwe doorstromingsdata, behalve Dok Zuid. Foto: DVH/De Gentenaar

Gent -

Het verkeer op de Gentse stadsring R40 liep in oktober globaal gezien ongeveer hetzelfde als een jaar eerder. Dat blijkt uit nieuwe doorstromingsdata van verkeersbureau Be-Mobile. De knelpunten zijn verschoven en aan Dok Zuid is er een probleem. Maar gemiddeld verlies je alleen in de avondspits meer tijd op de R40 dan een jaar geleden, zo’n 53 seconden.

In oktober 2016 reed een auto op een gemiddelde werkdag tussen 8 en 9 uur ’s ochtends de volledige R40 rond op 32 minuten en 46 seconden, in tegenwijzerzin. Dat is vier seconden sneller dan dezelfde auto er in oktober 2017 over deed. In wijzerzin deed hij het dit jaar gemiddeld twee seconden sneller dan in 2016.

Dat betekent dat de globale doorstroming van de R40 in oktober 2016 ongeveer hetzelfde was als in oktober 2017. In zijn geheel kan de stadsring de extra auto’s die door het circulatieplan uit de binnenstad zijn gejaagd dus nog steeds aan.

Enkel tijdens de avondspits is er een significant verschil meetbaar: wie de hele R40 in tegenwijzerzin zou afrijden tijdens de avondspits deed daar in oktober 2017 gemiddeld 53 seconden langer over dan in oktober 2016. In de ochtendspits en in wijzerzin in de avondspits duurt het even lang.

Files verschoven

De cijfers (zie overzicht onderaan dit artikel) zijn afkomstig van Be-Mobile, een verkeersbureau uit Melle gespecialiseerd in verkeersanalyse dat data voorziet aan heel wat overheden in Vlaanderen en het buitenland. Gegevens van gps-toestellen, smartphone-apps, bluetooth-signalen en auto’s die verbonden zijn met internet worden gecombineerd om reistijden te berekenen.

Op de R40 meet Be-Mobile sinds oktober 2016 elke werkdag de gemiddelde reistijd op 51 stukken van de R40 en aansluitingen, één keer van 8 tot 9 uur en een keer van 16.30 uur tot 18.30 uur. In augustus bleek al dat de R40 niet kraakte, maar zelfs wat vlotter stroomde dan voor het circulatieplan.

Maar voor het eerst is een vergelijking maand op maand mogelijk, oktober 2016 en oktober 2017. Het is ook traditioneel een van de zwaarste periodes op de weg. De conclusie is duidelijk: de files op de R40 zijn verschoven, maar niet langer dan in oktober 2016.

Eén minuut

De gemiddelde verliestijden zijn beperkt. Op slechts zeven stukken liep de gemiddelde verliestijd in oktober 2017 op tot meer dan één minuut tegenover oktober 2016. Daar staan vijftien stukken tegenover waar het autoverkeer meer dan één minuut winst maakte.

Een kanttekening is wel dat in oktober 2016 aanpassingswerken bezig waren aan de Heuvelpoort in aanloop naar het circulatieplan, waardoor de R40 daar toen al wat zwaarder belast was dan normaal. De huidige belasting ligt dus ook wel wat hoger dan de situatie voor oktober 2016.

De grootste winst er is aan Dampoort, behalve op de aansluiting met Dok Zuid. Dat laatste is het grootste knelpunt: in beide richtingen verliezen automobilisten er gemiddeld tussen één en vier minuten. De Kortrijksepoort richting Bijloke, Palinghuizen via de Nieuwevaart en de Duizendvuren stadsuitwaarts zijn de andere verliezers.

Filevrije ring

Mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen) erkent dat Dok Zuid een probleem is: “De andere armen van de Dampoort zijn wel beter dan vroeger. De moeilijkheid is óp de rotonde te geraken. De rijvakken waar men erop komt via Dok Zuid, zijn niet vrij omdat de automobilisten de rotonde niet juist gebruiken. Mensen blijven de hele tijd op het buitenste rijvak.”

“Er zijn duidelijk een aantal punten verbeterd. Er zijn ook nieuwe knelpunten, waar we aan zullen blijven werken. Hoe sneller de Verapazbrug er ligt, hoe sneller Dok Zuid beter zal worden. Maar ik heb nooit een filevrije ring beloofd. Dat kan niet. Globaal genomen werkt de ring op hetzelfde niveau, ondanks het extra verkeer. ”

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio