Rhino’s, Grifo’s of Slicks?

Parcours op BK heeft grote gevolgen op materiaal: met welke banden en welke druk starten de profs?

Het materiaal is in de loop der jaren steeds belangrijker geworden in het veldrijden. Bij elke belangrijke wedstrijd gonst het in het veldritwereldje dan ook van de geruchten over de bandenkeuze en de bandenspanning. Plots gaat het dan alleen nog Rhino’s, Grifo’s of Slicks. Voor het BK in Koksijde is dat niet anders, al lijkt het zandparcours deze keer toch voor eensgezindheid te zorgen. Met welke banden en welke druk starten de profs zondag om zo snel mogelijk door het zand te klieven? Ontdek het hier!

BEKIJK HIER ONZE PARCOURSVERKENNING!

Met de gladde banden of tubes vanop de weg zou je in het veld maar een mal figuur slaan en constant doorslippen. En dus werden er speciale banden ontwikkeld voor in het veld. Er zijn drie belangrijke bandenfabrikanten in de cross: Dugast, Tufo en Challenge. Bijna alle toppers rijden met Dugast, dat zelf vijf profielen heeft: de Pipistrello (Italiaans voor vleermuis) of slicks, de Pipisquallo (squalo is Italiaans voor haai), de Grifo (griffioen, mythisch figuur half vogel, half leeuw) of Typhoon (tyfoon), de Rhino (neushoorn) en de Small Bird (kleine vogel).

De drie banden die in aanmerking komen op een zandparcours zijn de Slicks (links op de foto), de Grifo (rechts) en de daartussen liggende Pipisquallo:

Parcours op BK heeft grote gevolgen op materiaal: met welke banden en welke druk starten de profs?
Foto: MD

Voor de parcoursverkenning van woensdag had het nog een beetje geregend in Koksijde waardoor het er voor en na de finish nog wat slijkerig bij lag, maar toch lijken alle crossers zondag voor Slicks te zullen kiezen.

Hoe minder profiel, hoe beter in het zand

“In het zand rijd je best met zo weinig mogelijk profiel op de tubes”, legt Mario De Clercq, sportief coördinator van Marlux-Bingoal, uit. “Hoe meer profiel op je tubes, hoe meer je wordt afgeremd in het zand. Het komt er dan enkel nog op aan hoe modderig de tussenstukken erbij liggen. Dan kies je tussen Slicks, Grifo of het lichtlopende profiel met nopjes. Ze voorspellen nog weinig regen en dus zal zondag iedereen wellicht met Slicks starten.”

Geen materiaalslag, druk wordt wel cruciaal

In Koksijde wordt het bovendien praktisch nooit een materiaalslag, je moet er enkel wisselen wanneer je pech hebt. De bandendruk (uitgedrukt in bar) is daarbij cruciaal: in het zand moet die druk zo laag mogelijk zijn maar een té lage bandendruk verhoogt de kans op lekrijden en dus pech die je juist zo hard moet zien te vermijden.

“Hoe zachter, hoe breder de tube wordt en hoe minder diep je in het zand zakt”, aldus De Clercq. “Veel hangt af van het gewicht van de renner zelf: Eli Iserbyt weegt bijvoorbeeld amper 55 kilogram en zal met pakweg 1,1 bar rijden, Klaas Vantornout weegt 72 kilogram en zal voor 1,3 à 1,4 bar kiezen.”

Video: Maarten Delvaux

Adrie van der Poel legt het belang uit van bandenkeuze

Dat de bandenkeuze zo belangrijk is, wordt nog duidelijker aan de hand van de onderstaande uitleg van Adrie van der Poel op een totaal ander parcours. In aanloop naar de loodzware GP Sven Nys in Baal lieten we de papa van Mathieu van der Poel in 2014 de Pipisquallo, de Grifo en de Rhino testen:

Corrigeer

Het Nieuwsblad biedt meer dan 3.000 reeksen in 28 sporten aan. Zoek hierboven de uitslagen van uw favoriete club of surf naar onze uitslagenpagina.