Boomer redt baasje, drie andere hondjes laten leven in brand

Bewoner Bjorn De Rammelaere met Boomer die als enige hond de brand overleefde. Foto: gsd

Tielt -

Bart Tuerlings (37) uit Tielt heeft zijn leven te danken aan zijn hond Boomer. Toen zaterdagmorgen een brand zijn huis verwoestte, blafte de Franse bulldog hem net op tijd wakker. Voor drie andere hondjes kwam alle hulp te laat. “Twee minuten later en ik was er ook niet meer”, zegt Bart aangeslagen.

“We hebben niets meer, alles is achtergebleven in de brand. Ik heb een broek en een trui gekocht en voor de rest moeten we het doen met de steun die we krijgen van familie en kennissen. Gelukkig kunnen we bij mijn ouders terecht.”

Bjorn De Rammelaere (37) en zijn vriend Bart Tuerlings (39) zaten er zaterdagavond verslagen bij. 's Morgens woonden ze nog met hun vier honden in een huis in de Deken Darraslaan in Tielt, 's avonds restte er enkel nog elkaar en hun hond Boomer.

Plat dak keuken

“Rond 4.45 uur werd ik wakker toen Boomer begon te blaffen”, vertelt Bart. “Ik wist niet meteen wat er gaande was, maar merkte wel een geur op. Toen ik het licht aanstak, hing de kamer vol rook. Omdat ik vreesde dat Bjorn nog beneden was, trok ik de deur open om hem te roepen. Maar de klink was enorm heet en de trappenhal was al aan het branden.”

Bart kon geen kant meer op. De enige weg naar buiten leidde via het slaapkamerraam. “Ik heb ­Boomer genomen en ben samen met hem door de velux gekropen”, zegt Bart. “Ik ben op het platte dak van de keuken terechtgekomen, maar daar was de roofing al aan het smelten. Ik verbrandde mijn blote voeten en ben ervan gesprongen. Maar Boomer liep nog op het dak.”

Bart kon zijn 4-jarige Franse Bulldog er zelf niet meer afhalen en verwittigde de hulpdiensten. Toen de brandweer aankwam, sloegen de vlammen al uit de keuken. De brandweerlieden zorgden er eerst voor dat Boomer werd gered.

Vriend al op zijn werk

“We hadden ook de melding gekregen dat de vriend mogelijk nog binnen zat”, zegt majoor Lieven Rijckaert van de hulpverleningszone Midwest. “Maar de voorzijde van het huis was potdicht.”

Bart moest de brandweer zeggen waar hij dacht dat zijn vriend Bjorn in de zetel lag. De brandweer brak de voordeur open maar ze vonden niets.

Niet veel later kwam het verlossende nieuws dat Bjorn al op zijn werk in Nazareth was. Vanaf dan concentreerde de brandweer zich om de aanpalende huizen van buren Chris Vandekerkhove en ­Boudewijn Lannoo te vrijwaren. Er was wat rook- en waterschade, vooral bij Boudewijn, maar de brandweer kon de vlammen tegenhouden.

Accidenteel

Bjorn en Bart aanschouwden hun persoonlijk drama ondertussen met lede ogen. Naast al hun spullen bleven hun twee chihuahua's en een beagle achter in de brand. Voor Bjorn werd het extra moeilijk omdat er niet meteen een oorzaak van de brand werd gevonden. “De politie vond dat verdacht en ze vroegen of ik ruzie had gehad met Bart. Alsof ik mijn huis in brand zou steken om dan naar het werk vertrekken”, zegt de man.

Het parket onderzocht de ravage en kwam tot de conclusie dat het vuur accidenteel is ontstaan bij het fornuis in de keuken. Volgens Bjorn wellicht door een kortsluiting bij de inductiekookplaat, maar het parket sluit niet uit dat een van de honden per ongeluk de draaiknop heeft geactiveerd.

Het getroffen koppel kon na de brand terecht bij Bjorns ouders Bernard DeRammelaere en Monique Wullaert. Burgemeester Els De Rammelaere, verre familie, zou een noodwoning zoeken voor het koppel.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees