Twee weken te laat met keuringsattest waterafvoer: boete van 1.500 euro

Twee weken te laat met keuringsattest waterafvoer: boete van 1.500 euro

Karin Van den Berghe, die in de Prins Boudewijnlaan 58 woont, sloot de afvoer van haar afvalwater niet tijdig aan op de riolering en kreeg daarvoor een boete van 1.500 euro. Foto: mwm

Maldegem / Adegem -

In december kreeg Karin Van den Berghe een brief waarin het gemeentebestuur haar aanmaant een boete van 1.500 euro te betalen omdat het conformiteitsattest van de keuring van haar waterafvoer niet tijdig afgeleverd werd. “Ze hadden me nochtans laten weten dat het niet op een paar weken aankwam.”

“De dienst infrastructuur was op de hoogte dat het attest wat later kwam en liet me weten dat er niet op twee weken gekeken zou worden. Toch kreeg ik een boete”, zegt Karin verontwaardigd.

Op 25 maart 2015 wordt Karin Van den Berghe uitgenodigd op een infovergadering waarin meer uitleg gegeven werd over het optimaal afkoppelen van de privéwaterafvoer. “De gemeente Maldegem en Aquafin gaven ons toen de mogelijkheid om een gratis studie te laten maken van de afkoppeling. Meteen maakte ik een afspraak en kwam er iemand langs. Kort daarna contacteerde ik verschillende aannemers, maar geen van hen zag het zitten om met de hand een geul te graven en in een betonnen muur een gat te boren, want ze hadden geen ruimte voor hun machines. Een offerte kreeg ik dus niet.”

Druk op de ketel

“Uiteindelijk vond ik toch een aannemer die de klus wou klaren. Helaas ging dat ook niet zonder problemen: weersomstandigheden en gezondheidsproblemen zorgden ervoor dat de werken steeds weer werden uitgesteld”, aldus Karin Van den Berghe. “Toen ik van de gemeente een brief kreeg dat ik een boete zou krijgen indien het attest van de afkoppeling niet voor 30 juni 2017 afgeleverd werd, heb ik bij de aannemer de druk op de ketel verhoogd. Ik herhaalde dat de werken tijdig uitgevoerd moesten worden, anders zou ik hem aansprakelijk stellen voor het laattijdig uitvoeren van de werken.”

“Alles gedaan wat kon”

“Uiteindelijk kon ik op 11 juli 2017 het keuringsattest aan de gemeente bezorgen. Aangezien ik er niets meer van hoorde, betaalde ik de aannemer correct en stelde ik hem niet in gebreke. Helaas kreeg ik in december een brief waarin ik aangemaand word om 1.500 euro te betalen omdat mijn waterafvoerstelsel niet optimaal werd afgekoppeld. Heel vreemd, want men ging zogezegd niet op twee weken kijken, als het maar in orde kwam”, aldus Karin Van den Berghe, die benadrukt dat de werken haar al heel wat geld gekost hebben en dat ze echt de intentie had om alles zo vlug mogelijk in orde te brengen.”

Schepen: “Bezwaren worden onderzocht”

“Sinds 2013 werd in Donk en Adegem het afvalwater van in totaal 650 mensen uit de sloten gehaald”, reageert Erwin Goethals (Groen), schepen van Openbare Werken. “In totaal zijn slechts 15 adressen tot vandaag niet in orde, terwijl de laatste adressen in Adegem dat volgens Vlarem eigenlijk al eind februari 2017 moesten zijn. Op het moment dat het gescheiden stelsel beschikbaar is, moet er immers meteen aangesloten worden. Wie niet in orde was, werd half april 2017 nogmaals verwittigd en kreeg tijd tot 1 juli. We zullen de bezwaren van de mevrouw in kwestie bekijken, maar het moet gezegd dat ze eigenlijk al heel lang op de hoogte was en enorm lang wachtte om de afkoppeling van het afvalwater in orde te brengen."

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees