Fit & Gezond

Word je dikker als je ’s avonds brood of pasta eet?

Word je dikker als je ’s avonds brood of pasta eet?

Wie wil afvallen, gaat er vaak van uit dat het niet zo’n goed idee om ’s avonds nog koolhydraten te eten. Want als je na het eten in je zetel ploft, verbrand je die toch niet meer? Klinkt logisch, maar eigenlijk klopt het niet.

Nog niet zo lang geleden werd ‘koolhydraten schrappen’ gezien als de magische truc om kilo’s te verliezen. Vandaag ligt de focus vooral op het vermijden van ‘slechte’ koolhydraten, de versie zonder vezels zoals witte rijst, wit brood en witte pasta. Het lichaam neemt deze makkelijk op, je suikerspiegel stijgt pijlsnel en tenzij je ze verbrandt door bijvoorbeeld te bewegen, sla je ze op als vet. Het lijkt dus logisch dat de ochtend een beter moment is voor koolhydraten: je hebt dan immers nog een dag om ze te verbranden.

Om die theorie te testen, waagde journalist, dokter en uitvinder van het populaire 5:2-dieet Michael Mosley zich aan een klein experiment. Hij vorderde enkele ‘gezonde vrijwilligers’ op voor het BBC-programma Trust Me I’m a Doctor en liet hen tien dagen lang een vast menu van brood, groenten en pasta eten. De glucosewaarden in hun bloed werden gecontroleerd, maar die waren niet hoger wanneer de proefpersonen het grootste deel van hun koolhydraten ’s avonds aten - integendeel. Voor Mosley is het duidelijk: het maakt niet uit wanneer je koolhydraten eet, zolang je maar niet overdrijft: “Als je bij het ontbijt een stapel toast hebt gegeten, doe dan wat minder met de pasta ’s avonds.”

De keukenkast en de kelder

“Het maakt inderdaad niet uit”, legt diëtiste Sanne Mouha uit. “Als we koolydraten eten, komt er insuline vrij, op welk moment van de dag dan ook. Als er geen insuline zou vrijkomen, zou de glucose in het bloed blijven zitten, zoals bij diabetespatiënten. Insuline zorgt ervoor dat glucose wordt opgenomen in de cellen: in de eerste plaats gaan we glucose verbranden, door te ademen, te denken, te bewegen. Het deel dat we niet verbranden, wordt opgeslagen: een deeltje als glycogeen, een groter deel als vet. Die reserves kan je lichaam later opnieuw aanspreken. Vergelijk het met een keukenvoorraad: glycogeen is wat je in de kast hebt liggen, dat gebruik je eerst. Als alles uit de kast op is, ga je de voorraad uit de kelder aanspreken, dat is je vetreserve. Wanneer je dus ’s avonds nog koolhydraten eet, kan het lichaam de reserves die opgeslagen worden, ook nog de volgende dag verbranden.”

http://www.sannemouha.be/

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees