Rookmelder voorkomt zware brand bij Mariette (88)

Oostrozebeke -

Een 88-jarige vrouw uit de Kallemoeiestraat in Oostrozebeke ontsnapte gistermiddag aan een zware brand in haar woning dankzij een rookmelder. Toen Mariette omstreeks 11.30 uur bezig was in haar huis, hoorde ze plots een snerpend geluid. Ze vroeg zich af wat er gaande was en ging een kijkje nemen in de garage. Daar zag ze dat haar wasmachine aan het roken was.

De kranige vrouw waarschuwde de hulpdiensten, die met de brandweerposten van Ingelmunster en Meulebeke ter plaatse snelden. “Bij mijn aankomst was de garage al gevuld met dikke zwarte rook”, zegt Wim Decoopman, postoverste van de Ingelmunsterse brandweer. “Mijn collega’s met persluchttoestellen gingen de garage binnen om de wasmachine te blussen.”

Doordat Mariette gealarmeerd werd door de rookmelder bleef de schade beperkt tot de wasmachine. De brandweer droeg het uitgebrande toestel naar buiten. De rest van het huis bleef gevrijwaard van brandschade. “Dankzij die rookmelder, die toch zijn nut nogmaals heeft bewezen”, benadrukt Decoopman.

Het was trouwens al de tweede keer in een week tijd dat een wasmachine plots vuur vatte in de regio. Een vrouw uit Tielt merkte een wasmachinebrand in haar garage op net toen ze haar kinderen naar school wilde doen. Ook toen kon de brandweer de schade beperken. Die raadt aan om de toestellen enkel te gebruiken als je thuis bent.

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio