“Het mooiste WK-parcours van de afgelopen 20 jaar”: wij zetten een GoPro op de fiets van de Belgische profs

“Het parcours van Valkenburg is het mooiste WK-parcours van de afgelopen 20 jaar.” Een compliment dat kan tellen. Zeker als het uit de mond van Sven Nys komt. En dus trokken wij onze rubberlaarzen aan en klommen we in het zog van de Belgische selectie naar de top van de Cauberg om dat indrukwekkende parcours zelf eens te checken. We monteerden bovendien een GoPro-camera op de fiets van Tim Merlier, eerste luitenant van Wout van Aert. Modderspatten op de lens waren onvermijdelijk aangezien de omloop er bijzonder drassig bijlag. In de video hierboven krijgt u een eerste impressie van het parcours, onderaan kunnen de echte liefhebbers een volledig rondje (plus een extra omleiding door een vergissing van de renners) meerijden vanop de fiets van Merlier.

Het parcours dat Adrie van der Poel op en rond de Cauberg heeft uitgetekend is inderdaad prachtig. Dat moest elke Belgische prof beamen die afgelopen vrijdag rondreed in Valkenburg. “Loodzwaar en technisch veeleisend. Een echt WK-parcours waar de beste crosser zal winnen”, was de collectieve conclusie.

“Er zijn veel aanpassingen gebeurd in vergelijking met de wereldbekers die hier in het verleden werden gebeurd”, analyseerde Wout van Aert. “Deze aangepaste versie ligt me beter. Vroeger was het veel explosiever. Door de vele kort bochtjes waarna je bijna altijd stil stond. Dan moest je eigenlijk steeds vanuit stilstand naar omhoog sprinten. Nu zijn de stroken meer langgerekt, waardoor je langere inspanningen kan doen. Dat ligt me meer. Dit is een parcours dat aan Namen, de Koppenberg en Francorchamps doet denken.”

Zo zit het parcours in elkaar (beweeg over het kaartje om de verschillende punten te ontdekken)

De start- en finishstrook ligt bovenop de Cauberg, vlakbij waar de streep van de Amstel Gold Race tot voor enkele jaren geleden lag. Na tweehonderd meter op het asfalt nemen de renners een diepe duik (opgepast in de openingsronde!) het bos in voor een flink eindje draaien en keren tussen de bomen. De ondergrond is hier slijkerig, maar doenbaar. Al liggen er wel enkele stenen verborgen in de modder, de kans op lekke banden is er groot. Na een eerste korte passage door de drassige weide maken de crossers een lus op het asfalt aan het Holland Casino door de materiaalpost (niet in de video omdat de materiaalpost was afgesloten). Om vervolgens een linke afdaling te doen op de schuine kant van de Cauberg. Een technisch moeilijke strook. En flink verraderlijk. Dat mocht Wout van Aert ook ondervinden toen hij er afgelopen vrijdag helemaal op het einde onderuitging.

VIDEO. Bekijk hier de schuiver van Wout van Aert vanop de fiets van Tim Merlier

Het middenstuk van het parcours bevat mooie, lange stroken waarop Van Aert zijn grote motor kan laten draaien. Vlak voor de tweede passage door de materiaalpost moeten de renners van de fiets om al lopend een korte, pittige helling te beklimmen, gevolgd door een technische afdaling in de wei. Na de materiaalpost gaat het langs het Holland Casino naar een loodzware finale. Op een moordend drieluik - een zanderige helling gevolgd door een 5 meter lange brug die via een trap beklommen moet worden en kleiner bruggetje - kan een mooie kloof geslagen worden. Na een laatste brug wacht meteen de laatste bocht richting rechte lijn. “Die finale is sowieso het lastigste stuk van het parcours”, meent Tim Merlier. “Van de eerste loopstrook bergop tot aan de finish is het toch een inspanning van twee en halve minuut zonder recuperatie. Dat gaat in de kleren kruipen.”

VIDEO. Bekijk hier een volledige ronde met de Belgische selectie vanop de fiets van Tim Merlier

Conclusie: Valkenburg biedt een uitdagend parcours waarop de crossers hun volledig arsenaal aan vaardigheden zullen moeten aanspreken: explosiviteit, stuurmanskunst, uithouding, lopen. En dat in het prachtige decor van het Nederlands wielerwalhalla dat de Cauberg is. Gekruid met een flinke portie modder en klei. Laten we hopen dat dit een spetterende sportieve strijd van twee dagen zal opleveren. Zonder al te veel materiaalpech, want net als vorig jaar in Luxemburg zou de materiaalkeuze ook in Valkenburg een belangrijke rol kunnen spelen. “Ik denk dat je voor de grofste tubes zal moeten kiezen”, verklapt Toon Aerts. “En ook de bandendruk wordt belangrijk. Wil je veel grip hebben, zal je je banden plat moeten zetten. Maar er liggen toch wel héél veel steentjes. Dan is het risico op platte banden groot en is het toch misschien beter om voor iets hardere banden te kiezen. Dan heb je minder grip, maar ook minder risico op platte banden.”

Corrigeer