Mode

Anne Chapelle wil Frans modehuis Paul Poirot nieuw leven inblazen

Anne Chapelle wil Frans modehuis Paul Poirot  nieuw leven inblazen

Foto: Anne Chapelle / PN

Anne Chapelle, de Vlaamse leading lady achter modehuizen Ann Demeulemeester en Haider Ackermann, staat voor een nieuwe uitdaging. Ze wil het vergeten Parijse couturehuis Paul Poiret weer op de kaart zetten. Dat schrijft modewebsite Business of Fashion.

Het Franse Paul Poiret was een van de eerste opmerkelijke modehuizen van de 20ste eeuw. De gelijknamige oprichter stond bekend om zijn jurkjes geïnspireerd op de kimono en creaties met exotische invloeden. Daarnaast introduceerde variaties op de tulband als hoofddeksel en was hij de eerste couturier met een eigen parfumlijn. De toekomst zag er circa 1905 bijzonder gunstig uit voor de man, wiens vrouw actief meewerkte aan de uitbreiding van zijn imperium. Maar de periode aan de top duurde echter niet lang. Het modehuis kreeg het moeilijk toen de modewereld een meer modernistische weg insloeg. Mede door de rechtstreekse concurrentie van Chanel raakte het in de vergetelheid.

Anne Chapelle wil Frans modehuis Paul Poirot  nieuw leven inblazen
Paul Poiret in 1929 Foto: PN

Nieuwe generatie

Vandaag doet de naam van het label bij velen dus geen belletje meer rinkelen - al werd zijn oeuvre in 2007 gehuldigd met de expo ‘Poiret: King of Fashion’ in het New Yorkse Metropolitan Museum of Art. Anne Chapelle wil nu iets doen aan die onbekendheid bij het grote publiek. “Ann Demeulemeester was mijn eerste reis in modeland, Haider Ackermann de tweede en Paul Poiret wordt mijn derde”, aldus de zakenvrouw die voortaan de rol van chief executive op zich neemt bij het label. “Ik zie het project als een boek voorlezen voor de nieuwe generatie”, zei ze. Ze vermoedt dat sociale media en digitale marketing haar in staat zullen stellen om het unieke verhaal van het merk te doen herleven en door te geven. “We zijn geen tovenaars, we proberen alleen een mooi verhaal te vertellen en het vandaag relevant te maken”, voegt ze eraan toe.

Draagbaar

Het concrete plan? Chapelle heeft de Chinese ontwerpster Yiqing Yin aangesteld als creatief directeur van het nieuwe Poiret. De vrouw heeft al het een en ander bereikt in de industrie, zo won zij in 2010 de Grand Prize of Creation from in Parijs. In 2011 kwam daar de Andam Prize for First Collections bij. Voor haar eigen label focust Yin zich op ingewikkeld naaiwerk op plooien, ingeweven stoffen en sculpturale volumes maar voor Poiret zal zij vooral confectiekleding en lederwaren maken. Als alles volgens plan verloopt, komt daar op termijn een parfum en een beautygamma bij.

Anne Chapelle wil Frans modehuis Paul Poirot  nieuw leven inblazen
Schetsen van Paul Poiret Foto: PN

Moeilijke opdracht

Of Chapelle in haar opzet zal slagen, valt af te wachten. In het verleden leidden pogingen om obscure merken nieuw leven in de blazen niet altijd tot succes. Zo werd eerder gepoogd om het merk van Charles Frederick Worth, vaak de ‘vader van de haute couture genoemd, weer relevant te maken. Tevergeefs. Ook de herrijzing van Vionnet, het label dat in de jaren 30 een revolutie teweeg bracht met een techniek waarbij zij de stof schuin op de draad knipte (bias-cutting), was niet blijvend.

Anne Chapelle wil Frans modehuis Paul Poirot  nieuw leven inblazen
Yiqing Yin Foto: Photo News
Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees