Delhaize-actie rond gezond eten stimuleert aankoop snoepgoed

Kritiek op Delhaize-actie: “Dit is perverse marketing”

Kritiek op Delhaize-actie: “Dit is perverse marketing”

Foto: rr

Vier zakjes Vitamini-stickers. Dat krijg je in Delhaize bij aankoop van twee pakken Mars, Twix of Snickers. Vreemd, want willen die Vitamini’s ons niet net gezonder doen eten? “Het is een uitzondering”, zegt Delhaize. “Perverse marketing”, meent voedingsexpert Patrick Mullie.

Kritiek op Delhaize-actie: “Dit is perverse marketing”
Vitamini-stickers Foto: Delhaize

Vier extra zakjes extra zijn een ware schat in deze Vitamini-tijden. Om even veel stickers te verzamelen, moet je bij Delhaize voor 80 euro aankopen. Twaalf kilo ajuinen, een kilo bosbessen of een wintervoorraad Philadelphia-kaas: dat kan ook. Maar de beste deal doe je in de rayon van het snoepgoed: 4 zakjes bij 2 pakken Twix.

Opvallend wel, want de Vitamini-actie – knuffels in de vorm van groente en fruit – wil net kinderen aanzetten tot gezond eten. “Klopt”, zegt ­Delhaize-woordvoerder Roel Dekelver. “Extra zakjes stickers krijg je dan ook vooral bij gezonde producten. Maar er zijn uitzonderingen: shampoo bijvoorbeeld, of die snacks.” Volgens Delhaize valt dat best te rijmen met de filosofie van de actie: “Het draait rond gezond eten, maar af en toe een snoepje mag wel in een gezond eetpatroon. Zolang het meer uitzondering blijft dan regel.”

"Eén doel: winst maken"

Professor Patrick Mullie, voedingsexpert aan de VUB, ziet het anders: “Dit is pervers, een pure marketingstunt. Supermarkten surfen mee op de gezondheidshype, maar eigenlijk hebben ze één doel: winst maken. Dat mag, het is niet hun taak om ons gezond te doen eten. Maar de klant zo misleiden, is pure manipulatie.”

Kritiek op Delhaize-actie: “Dit is perverse marketing”
Foto: rr

Retailexpert Stefan Van Rompaey noemt het economische realiteit: “Je moet weten hoe zo’n commerciële actie op poten wordt gezet. Delhaize trekt met die Vitamini-actie naar fabrikanten, en stelt een deal voor: als je meedoet, prijzen we je product aan. Voor merken als Mars of Cola is dat zeer interessant, en zij hebben grote marketingbudgetten voor dat soort acties. Maar achter wortels en prei zit geen sterk merk, dus daar bestaan die budgetten niet.”

Kortom: een Vitamini-actie kan niet enkel steunen op groenten en fruit, zegt Van Rompaey. “Op zich werkt Delhaize wel aan gezondheid – zo hebben ze het suikergehalte in de eigen producten verminderd. Maar net bij de fabrikanten van ongezonde producten zit het meeste geld. Ze zijn moeilijk te vermijden als je de budgetten rond wil krijgen. Al klinkt de boodschap hier wel heel dubbel.”

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees