Putten in het wegdek, scheuren in de huizen: “Heraanleg Provinciebaan komt geen minuut te vroeg”

De Provinciebaan verkeert al jaren in slechte staat, oplapwerk ten spijt. Foto: foto’s dvp

Zottegem -

Buurtbewoners van de Provinciebaan (N46) reageren hoopvol maar tegelijk sceptisch nadat het Agentschap Wegen en Verkeer zijn plannen met de ‘miserieweg’ bekend heeft gemaakt tijdens een buurtvergadering.

De Provinciebaan wordt heraangelegd tussen de spoorweg en het kruispunt met de Windmolenstraat. Dat gebeurt in twee fasen. De eerste fase – het stuk tussen de spoorweg en de Lippenseweg – start als alles goed gaat volgend jaar en de werken voor de tweede fase – tot drankenhandel Pede – zullen ten laatste in 2023 aanvatten. Bedoeling is om de gewestweg veiliger te maken. Hiervoor zullen aan de kruispunten verkeersgeleiders aangelegd worden en ook gescheiden fietspaden.

Comfortabele fietspaden

“De fietspaden zullen veilig en comfortabel zijn”, aldus Sylvie Syryn, communicatieverantwoordelijke van het Agentschap Wegen en Verkeer. “Alles past in ons streven om een duidelijker wegbeeld te creëren. Zo moeten de verkeersgeleiders zorgen voor een beter overzicht aan de kruispunten en in het algemeen kiezen we voor een inrichting die snelheidsverlagend werkt.”

Een van de ingrepen die snelheidsverlagend moeten werken is de inplanting van een groene strook tussen de huizen en het fietspad. Op sommige plaatsen gaat dat ten koste van parkeerplaatsen.

Oplapwerken

“Iedereen hoopt dat er eindelijk een oplossing komt”, aldus Kathleen Lannau, die al van kindsbeen af langs de Provinciebaan woont. “Door de jaren heen zijn er enkel oplapwerken geweest, met alle gevolgen van dien. De straat zou vooral breder moeten worden want het vrachtverkeer rijdt vaak naast de weg met alle gevolgen van dien: diepe putten in het wegdek en scheuren in onze huizen. We zijn tot 6 cm tot voor onze gevel onteigend voor een kleine strook voetpad, een fietspad, dan parkeer- of groene zone en dan de rijweg. Ik vraag mij af hoe we gaan moeten manoeuvreren om buiten te rijden? Nu draaien we af via de kiezelstrook, maar die zal dus verdwijnen. Ik ben uiteraard tevreden dat de baan zal aangepakt worden en ik hoop op het einde van een lange lijdensweg, maar dan moet de uitwerking wel goed doordacht zijn. Anders zitten we opnieuw in de miserie.”

Corrigeer

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio