Novotel geeft goede voorbeeld met aangepaste service voor slechtzienden

Novotel geeft goede voorbeeld met aangepaste service voor slechtzienden

Nele Symons (links) nam de groep ook mee naar de keuken van het hotel. Foto: rdb

Brussel -

De Brailleliga kreeg dit weekend 22 overnachtingen aangeboden door het Novotel Brussels Centre Midi Station. Daar is de slechtziende Nele Symons aan de slag. Zij zette de samenwerking op poten om andere slechtzienden een blik achter de schermen te gunnen.

Niets dan blije gezichten zaterdagochtend in de hal van het Novotel Brussels Centre Midi Station. Daar hadden 22 duo's een zalige overnachting, met een voorafgaand diner, meegemaakt. Dat werd mogelijk gemaakt door een samenwerking tussen de Brailleliga en het hotel waar Nele Symons aan de slag is als sales & reservation manager.

Symons is slechtziend en was een tijdje geleden nog aan de slag als receptioniste in een ander hotel in de omgeving. “Maar dat bracht enorm veel stress met zich mee”, zegt Nele Symons. “Ik kreeg wel op maat aangeboden computerschermen en kon me goed uit de slag trekken. Maar ik had soms een seconde langer nodig om iemand aan de balie te kunnen helpen. En als er een wachtrij staat, maakt elke seconde uit.”

In de plaats van op te geven, knokte de jongedame echter keihard terug en kreeg ze zelfs promotie tot sales & reservation manager in het Novotel Brussels Centre Midi Station (van dezelfde keten) verderop. “Ik sta nu niet meer aan de receptie, maar heb een eigen bureau met opnieuw aangepast materiaal. We toonden de collega's hoe het is om te werken met een slechter zicht. Ook hier is de baas onder de indruk van wat ik allemaal kan. Voorts hebben we hier het personeel geleerd hoe het slechtzienden moet begeleiden in het zetten van een handtekening en naar de kamer brengen.”

Ultieme doel

Toch wilde Symons nog een stapje verder gaan. Daarom overtuigde ze haar baas om een samenwerking met de Brailleliga aan te gaan. De liga hield onlangs zelfs nog een actie om hotelreceptionisten te sensibiliseren en in de toekomst betere service te kunnen bieden aan slechtzienden of blinden.

Na een deugddoende nachtrust kregen alle gasten nog een exclusieve blik achter de schermen. Zo bezochten ze alle kamertypes, de housekeeping, de keuken en ook de werkplek van Symons en het aangepaste materiaal. Nele Symons was enorm in haar sas bij de rondleiding. “Ik ben ontzettend gelukkig”, zegt ze. “Ook met mijn modellencarrière gaat het me voor de wind. Bovendien ben ik weer een stapje dichter bij mijn ultieme doel: algemeen manager van een hotel worden.”

Corrigeer

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio