Interieur

Test-Aankoop waarschuwt: “Steelstofzuigers gaan te snel kapot”

Test-Aankoop waarschuwt: “Steelstofzuigers gaan te snel kapot”

Op zoek naar een nieuwe stofzuiger, dan denk je misschien aan een praktisch exemplaar met steel. Maar dat is geen goed idee, zo blijkt uit een nieuw verslag van consumentenorganisatie Test-Aankoop. Die vindt dat de toestellen te snel kapot gaan en dat is slecht nieuws voor de portemonnee en het milieu.

De steelstofzuiger, lichter dan de klassieke variant en makkelijk in gebruik, is razend populair onder Vlamingen. In 2017 werden 138.500 modellen verkocht, het jaar ervoor waren dat er nog ‘maar’ 104.000. Test-Aankoop testte negentien modellen en is niet helemaal positief over deze trend. Hoewel de toestellen goed presteren op een harde vloer en dierenhaar goed verwijderen, wordt het lastiger op tapijten. Ook vuil uit spleten stofzuigen blijkt moeilijk.

Dure batterijen

Maar dat is niet het grootste pijnpunt: de consumentenorganisatie is geen fan van de batterijen in de apparaten. Ze moeten lang opladen, maar gaan niet lang mee. Ook het stofreservoir, dat varieert van 0,4 tot 1 liter, is behoorlijk klein. Van de geteste stofzuigers had één model een onvervangbare batterij. “Onaanvaardbaar”, stelt het verslag, want dat betekent dat de hele stofzuiger weg moet als de batterij het begeeft. Daarnaast krijgt de consument vaak geen garantie op de batterij en kost een nieuwe veel geld. Bij twaalf modellen bedraagt de kostprijs van een nieuwe batterij minstens 25 procent van de minimum aankoopwaarde. Bij één stofzuiger was dat zelfs 75 procent. Ter illustratie: een gemiddelde steelstofzuiger kost 214 euro.

Te rap kapot

Ook uit klachten op het meldpunt ‘Terapkapot.be’ blijkt dat mensen vaak problemen ondervinden met de batterij of adapters van steelstofzuigers. Maar op dat vlak schieten ook veel robotstofzuigers tekort. Het verontrustende gevolg? Mensen vinden het te duur om de batterij te laten vervangen en kiezen voor een nieuw toestel. Dat is geen duurzame oplossing en heeft een negatief effect op het milieu en de portemonnee van de klant. Test-Aankoop wil daarom dat reparaties de regel worden in plaats van vervangingen. “Fabrikanten moeten verplicht worden om wisselstukken bij te houden en herstellingen aan te bieden aan een redelijke prijs. Bovendien zouden ze de geschatte levensduur moeten aangeven op de verpakking zodat de consument een bewuste keuze kan maken voor een duurzaam product”, zegt Ivo Mechels, CEO van Test Aankoop.

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees