Carrefour weegt op consumentenvertrouwen

Carrefour weegt op consumentenvertrouwen

Foto: BERT DE DEKEN

Brussel -

Het consumentenvertrouwen is in februari gedaald, na een stijging van het optimisme in januari. De daling tot het laagste niveau sinds juni vorig jaar zou verband kunnen houden met de aankondiging van herstructureringen en banenverlies in de sector van de grootdistributie. Dat meldt de Nationale Bank maandag. Ze verwijst daarmee impliciet naar de reorganisatie bij Carrefour, die in België ruim 1.200 banen kost.

De indicator van het consumentenvertrouwen komt voor februari uit op 1, tegenover 4 in januari.

Hoewel de indicator in alle componenten terugliep, is de daling vooral toe te schrijven aan een aanzienlijke verslechtering van de verwachtingen omtrent de algemene economische situatie, en meer bepaald omtrent het verloop van de werkloosheid in België.

De consumenten tonen zich ook op persoonlijk vlak pessimistischer, zij het in geringe mate. De huishoudens verwachten dat hun financiële situatie de volgende twaalf maanden erop achteruit zal gaan, nadat ze twee maanden op rij stabiel was gebleven. Voorts werden de spaarvooruitzichten opnieuw neerwaarts herzien, tot hun laagste niveau in drie jaar.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees