NMBS-medewerkers getuigen anoniem: “Het is een beetje een dictatuur bij ons”

NMBS-medewerkers getuigen anoniem: “Het is een beetje een dictatuur bij ons”

Foto: Photo News

Het initiatief voor de reportage die het VRT-programma ‘Pano’ woensdagavond uitzendt over de vierkant draaiende werking bij de Belgische spoorwegen, kwam van spoorwegbeheerder Infrabel. De makers kregen van de NMBS en Infrabel dan ook “een unieke kijk” achter de schermen. Maar uit talloze anonieme getuigenissen die de makers ook verzamelden, blijkt dat er nog bijzonder veel spaak loopt bij de spoorwegen. “Ik heb nog altijd het gevoel dat het een oud bedrijf is waar de dingen heel traag veranderen”, vat een anonieme getuige het mooi samen.

De spoorwegen willen door centralisering en digitalisering het treinverkeer performanter laten rijden, een plan dat volgens de reportage vooral in theorie goed klinkt. Frédéric Petit, woordvoerder van Infrabel: “Sinds november 2016 zetten we een grote digitale revolutie op poten. We hebben een ultramodern Railway Operations Center vlakbij Brussel-Zuid. Tegen eind 2020 evolueren we naar 11 controlecentra, eind 2004 waren er nog 368 seinhuizen over gans België.”

NMBS-medewerkers getuigen anoniem: “Het is een beetje een dictatuur bij ons”
Het beeld dat Infrabel wilde schetsen was te rooskleurig, volgens de reportagemakers Foto: rr

“We mochten een grote reportage maken over de Belgische spoorwegen, met een unieke blik achter de schermen”, vult reportagemaker Wim Van den Eynde aan. “We mochten zelfs kritisch zijn en praten met het personeel. Maar Infrabel wilde die contacten met het personeel zelf controleren.” Volgens woordvoerder Petit is het immers “niet aan de orde om kritische interviews te geven. Als bepaalde zaken in de media verschijnen doordat iemand ‘cavalier seul’ speelt, dan is het moeilijk om het bedrijf te beheren en dat maakt onze taak onmogelijk.”

Anonieme getuigenissen

Omdat de “unieke” blik achter de schermen echter een veel te rooskleurig verhaal opleverde, gingen de reportagemakers zelf met het personeel praten. “We hebben een 25-tal mensen aan het praten gekregen, maar slechts enkele durfden echt hun verhaal doen en dan alleen anoniem”, aldus Van den Eynde. Het gaat om diverse soorten personeel: treinbegeleiders, bestuurders, stationschefs en arbeiders. “We mogen totaal niet met de pers praten. Als ze dat te weten komen dan worden wij geviseerd. Het is een beetje een dictatuur bij ons”, luidt een anonieme getuigenis.

Uit de reportage blijkt dat er nog veel mis loopt bij de spoorwegen: werknemers durven niet praten, er wordt niet geluisterd naar de werknemers, nieuwe technologie is verouderd, en ondanks de splitsing van het spoorbedrijf in Infrabel en NMBS rijden de treinen niet stipter. “Er is een groep hardwerkende mensen aan de basis, maar die groep is veel kleiner dan de grote groep hogere kaderleden die universitair geschoold zijn en veel meer verdienen.”

NMBS-medewerkers getuigen anoniem: “Het is een beetje een dictatuur bij ons”
De informatisering van de NMBS verloopt volgens de getuigenen problematisch Foto: BELGA

“Tablet? Zeg maar blok beton uit de jaren 80”

De treinbegeleiders en bestuurders krijgen wel een tablet mee. “Ze noemen dat een tablet. Dat ziet eruit als een blok beton uit de jaren 80 en het duurt een eeuwigheid voor dat is opgestart. Het helpt ons geen stap vooruit. En de tablet van de treinbegeleider communiceert naar niet met die van de bestuurder.”

Koen Kerckaert, algemeen directeur Transport bij de NMBS, bevestigt dat de tablet van de treinbegeleider niet communiceert met die van de bestuurder. “Op termijn zou dat wel moeten en zouden die twee instrumenten dynamisch met elkaar moeten communiceren. De bedoeling is dat de tablets in het derde of vierde kwartaal met elkaar kunnen communiceren.”

NMBS-medewerkers getuigen anoniem: “Het is een beetje een dictatuur bij ons”
Ondanks alle inspanningen is de stiptheid van de Belgische spoorwegen nog altijd geen succes Foto: Photo News

“Mooie huwelijk is schone schijn”

De oorzaak van veel problemen is volgens anonieme getuigen de opsplitsing van het bedrijf. “Dat hebben we vaak gehoord”, zegt reportagemaker Van den Eynde. “Het mooie huwelijk tussen Infrabel en de NMBS is schone schijn. Dat alles zorgt voor vertraagd treinverkeer, slechte communicatie met de pendelaar, te veel bazen, werknemers die zich niet gewaardeerd voelen en financiële blunders.”

Dat de stiptheidscijfers niet verbeterd zijn, doet Jos Decelle, de stipheidsmanager van Infrabel, geen deugd. “Ik ben daar ziek van. Ik heb daar letterlijk en fysiek last van. Slapeloze nachten.”

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees