Zwangere vrouw (26) dient klacht in bij De Lijn: “Ik kon niet gepast betalen en moest in tranen uitstappen”

Zwangere vrouw (26) dient klacht in bij De Lijn: “Ik kon niet gepast betalen en moest in tranen uitstappen”

Themabeeld. Foto: Jimmy Kets

Brugge / Blankenberge -

Een zwangere vrouw mocht gistermorgen niet mee met een bus van De Lijn omdat ze niet gepast kon betalen. “Ik had enkel een briefje van 20 euro bij me”, vertelt ze. “En dus moest ik van de bus.” De buschauffeur zelf ontkent en nuanceert dat verhaal.

Een 26-jarige vrouw uit Uitkerke stond donderdagochtend in tranen aan de bushalte aan het AZ Sint-Jan in Brugge. Ze is zeven maanden zwanger en had er net een sessie hydrotherapie opzitten. Ze wilde met de bus van 11.25 uur naar het station van Brugge vertrekken, maar dat bleek een probleem. Omdat ze enkel een briefje van 20 euro op zak had, kon ze niet betalen. En dus moest ze naar eigen zeggen van de bus en terug in de kou. “Mijn man bestelde van op zijn werk een taxi voor me”, zegt ze. “Dat kostte me uiteraard een pak meer.”

De jonge vrouw wilde haar busticket cash betalen. Ze haalde een briefje van 20 euro boven en gaf dat aan de vrouwelijke buschauffeur. “Die vroeg of ik niets kleiners had. Ze had namelijk zelf enkel 50 euro en kon dus niet terug geven”, vertelt de mama in spe. “Maar dat had ik niet. En mijn gsm doet altijd vreemd als ik uit een ziekenhuis kom, dus met de smartphone betalen was helaas ook geen optie.”

Passagiers reageren niet

De buschauffeur vroeg de andere passagiers of niemand het briefje kon wisselen zodat de zwangere vrouw gepast kon betalen. Maar toen niemand reageerde, leek het einde verhaal.

“Ik vroeg haar of ik daarom van de bus moest”, zegt de jonge vrouw. “En dat was inderdaad het geval. Van vrouw tot vrouw begrijp ik zoiets niet. Ik ben bovendien zwanger. Ik begrijp wel dat er regels moeten zijn, maar ik vond het echt absurd. Ik ben in tranen van de bus gestapt en kon nog net sneren dat het een echte schande is. De andere passagiers stapten op en de bus vertrok.”

De vrouw diende een klacht in bij de ombudsdienst van De Lijn. Daar zitten ze verveeld met het verhaal, maar hebben ze wel een andere versie. “Eerst en vooral onze oprechte verontschuldigingen aan de dame in kwestie”, zegt woordvoerster Inge Debruyne. “Volgens de betrokken chauffeur had zijzelf inderdaad onvoldoende wisselgeld bij zich. Zij had op eerdere ritten al wisselgeld gegeven op grotere biljetten en chauffeurs hebben uit veiligheidsoverwegingen slechts een relatief beperkt bedrag bij.”

“Een medereizigster opperde dat de dame misschien geld kon wisselen aan de balie van het ziekenhuis, waarop ze meteen afstapte”, gaat Debruyne verder. “De chauffeur wilde nog een interne procedure voorstellen die in uitzonderlijke omstandigheden betaling via overschrijvingsformulier toelaat. Maar de dame was toen al uitgestapt. Het is immers absoluut niet de bedoeling dat reizigers niet kunnen meereizen, en het was ook allesbehalve de wens van de chauffeur. Die is zelf oprecht aangedaan door deze situatie.”

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees