Essers steekt eerste schop in de grond op voormalige Fordterreinen

Essers steekt schup in de grond op Fordterreinen. Video: TVL

Genk -

Op de voormalige Ford-site in Genk vond vrijdagnamiddag de eerste spadesteek plaats voor de nieuwe dry port terminal van de firma H. Essers. Dat gebeurde in aanwezigheid van Zuhal Demir, staatssecretaris voor Armoedebestrijding en Gelijke kansen (N-VA), en burgemeester Wim Dries (CD&V). Als de los en laadkaai volledig operationeel is kunnen er minstens 420 mensen aan het werk. In een eerste fase wordt er 17 miljoen euro geïnvesteerd in de trimodale terminal. In totaal gaat het om een investering van 80 miljoen euro voor de volledige megasite van 1.600 vierkante meter.

Het trimodale terminalconcept van H.Essers is het eerste nieuwe project op de voormalige Ford-site. Waterwegbeheerder De Vlaamse Waterweg nv is nog volop bezig met de afbraakwerken van de oude infrastructuur op de C-site van de voormalige autofabriek aan het Albertkanaal.

Het bedrijf kan nu al starten met de bouw van de Dry Port op het terrein van 23 hectare. In een eerste fase zal er 30.000 vierkante meter aan hoogwaardige opslagruimte beschikbaar zijn. H.Essers zet met de nieuwe vestiging in op het gecombineerde vervoer van de goederen voor de logistieke diensten voor de chemiesector langs zowel de weg, spoorwegen als het water. “De site langs het Albertkanaal biedt de ideale gelegenheid op deze chemische goederen naast het klassieke wegtransport, ook via het water en het spoor te kunnen transporteren”, aldus Gert Bervoets van H. Essers. “Synchro-modaliteit is een noodzaak voor zowel het mobiliteitsvraagstuk als voor de efficientieverhoging van onze transporten.”

Momenteel wordt er langs het Albertkanaal al op jaarbasis 40 miljoen ton aan vracht of 560 vrachtwagens per dag vervoerd. Ook burgemeester Wim Dries is blij dat er zo snel na de sluiting van Ford Genk een nieuwe economische activiteit op de site wordt opgestart. “Als een nieuw bedrijf investeert is dat altijd belangrijk. Als dat gebeurt op de voormalige site van Ford Genk is dat extra belangrijk omdat het bewijst dat we op een termijn van twee jaar erin geslaagd zijn om dit terrein van een lege site te brengen naar een nieuwe dynamische economische ontwikkeling. Zo maken we de cirkel rond. Een bedrijf is vertrokken maar een nieuw bedrijf staat hier en zo maken we de cirkel rond.”

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio