Brussels Airport belooft een compensatie als de luchthaven mag uitbreiden

Brussels Airport belooft een compensatie als de luchthaven mag uitbreiden

Het Forum wordt niet door iedereen ‘erkend.’ Foto: blg

Zaventem / Herent / Kortenberg -

Mocht het tot een uitbreiding van Brussels Airport komen zoals de luchthaven voorstelt in haar strategisch plan 2040, dan zal er een compensatie komen voor omwonenden van wie de huizen minder waard worden. Dat is een van de beloftes die Brussels Airport doet na afloop van het discussieforum over de uitbreidingsplannen. De luchthaven zal ook extra studies laten uitvoeren.

Het discussieforum Forum 2040 kwam deze week voor het laatst bijeen. Het bestond uit een tachtigtal geselecteerde belanghebbenden (omwonenden, gemeenten, bedrijven, experts), die de voorbije maanden de toekomstplannen bespraken in een reeks themasessies rond bijvoorbeeld mobiliteit en luchtgeluid.

Luchthaventopman Arnaud Feist benadrukte dat er op dit moment nog geen sprake is van concrete, uitgewerkte plannen, maar wel van een visie. Hij verzekerde dat ook andere opties niet uitgesloten zijn dan de twee uitbreidingsscenario's die de luchthaven zelf naar voren schuift.

“Ik wil u verzekeren dat wij alle mogelijkheden zullen blijven bestuderen, met een evenwichtige benadering als essentieel criterium”, aldus de topman.

Volgens Feist wil Brussels Airport zelf ook liever groeien zonder extra te moeten investeren in capaciteit, als dat mogelijk zou blijken.

“Als uitbreiding van de luchthaven noodzakelijk is en als ze de waarde van een bepaald eigendom negatief zou beïnvloeden, dan wil Brussels Airport Company een compensatiesysteem creëren op basis van objectieve criteria zodat buren in gelijkaardige situaties op dezelfde manier kunnen worden behandeld”, aldus Feist.

Tegen de twee geschetste scenario's kwam veel protest, zeker tegen de meest ingrijpende plannen waarbij baan 25L met 900 meter zou worden verlengd en er sprake is van een kilometerslange muur die tot 18 meter hoog zou reiken. Tijdens infosessies in de omliggende gemeenten Steenokkerzeel en Kortenberg werd het in januari bijzonder rumoerig toen dat scenario ter sprake kwam.

Mocht de uitbreiding uiteindelijk toch noodzakelijk blijken, dan wil de luchthaven rekening houden met waardeverlies van huizen die bijvoorbeeld in de schaduw van zo'n muur zouden komen te liggen. Daarmee komt de luchthaven tegemoet aan de kritiek dat "niet de mensen die onteigend worden, maar diegenen die net niet hun huizen moeten verlaten, de sukkelaars zijn", zoals die te horen was tijdens de infosessie in Steenokkerzeel.

Op basis van de vragen en opmerkingen die tijdens de forumbijeenkomsten werden geformuleerd, zal de luchthaven voorts een aantal extra studies bestellen. Die hebben bijvoorbeeld betrekking op het lucht-, het grondgeluid en het ultrafijnstof. Er komt ook een uitgebreidere mobiliteitsstudie over een betere verbinding vanuit de E40 Luik-Leuven naar de luchthaven. Die zal de ruime regio rond de luchthaven (met ook Brusselse ring, E19 en E40) in kaart brengen.

“De lijst van suggesties en de acties die ertegenover staan, bevestigen het nut van het Forum 2040", vatte Arnaud Feist samen. Hij voegde nog toe dat het einde van het Forum 2040 geen eindpunt is, maar dat de luchthaven een “constructieve dialoog” wil voortzetten.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees