“Gedroomde reclame”: waarom deze burgemeester dolblij is met de nummer 1 in de Vlaamse Ultratop

“Gedroomde reclame”: waarom deze burgemeester dolblij is met de nummer 1 in de Vlaamse Ultratop

Geike Arnaert die zingt over Zoutelande: de burgemeester van Zoutelande is er dolblij mee. Foto: blg/blg

Geike Arnaert, de voormalige zangeres van Hooverphonic, heeft in ons land een dikke nummer één hit te pakken. Samen met het Nederlandse fenomeen BLØF zingt ze over Zoutelande, een deelgemeente van het Nederlandse Veere. En daar zijn ze in de badplaats ontzettend blij mee.

“Niets is beter dan met jou de kou trotseren Er zijn mensen die naar warme landen emigreren Maar we hebben geen geld in onze koude handen Dus we gaan maar naar je ouders in Zoutelande, in Zoutelande”

Het deuntje van BLØF en Geike Arnaert is al even op onze radio te horen, maar is pas sinds kort écht hard aan het gaan in ons land. Het nummer staat op één in de Vlaamse Ultratop, op drie in de Ultratop Singles en in Nederland al enkele weken op één in de hitparade.

“Gedroomde reclame”: waarom deze burgemeester dolblij is met de nummer 1 in de Vlaamse Ultratop
Burgemeester Rob Van der Zwaag. Foto: BELGAIMAGE

Wanneer we dat leuke nieuws vertellen aan Rob van der Zwaag (CDA), burgemeester van Veere, weet hij met zijn blijdschap geen blijf. “Dat nummer is natuurlijk dé gedroomde citybranding”, klinkt hij dolenthousiast aan de telefoon. “Ik wist niet eens dat er een nummer over Zoutelande op komst was. Maar toen ik het voor de eerste keer hoorde, wist ik meteen dat het impact zou maken.”

Steeds meer Belgen op bezoek

Volgens van der Zwaag is de keuze voor zijn badplaats dan ook heel erg logisch. “We hebben het enige zuidstrand van West-Europa. En ongerepte natuur. En je kan er heel erg lekker eten. En de terrasjes bevinden zich achter de duinen. Jullie Belgen komen hier trouwens steeds vaker op bezoek. We zien een jaarlijkse toename. En het nummer zal vermoedelijk voor een extra stimulans zorgen.”

Volgens de toeristische dienst van Zeeland is vandaag ongeveer 15% van het totaal aantal gasten in Zoutelande al afkomstig uit België. “Maar dat mogen er gerust meer worden. Gelukkig draagt de hit bij aan het positieve imago van Zoutelande. Niet alleen in Nederland, maar nu dus ook in België”, zegt Sonja Van der Voet van VVV Zeeland.

(lees verder onder de video)

Video: YouTube

Populair op Google

Dat het Zeeuwse badplaatsje plots heel erg populair is, kunnen we ook afleiden uit het aantal zoekopdrachten via Google. Sinds half januari - de periode wanneer de single aan een stevige klim begon in de Ultratop - geven steeds meer mensen Zoutelande in op Google. Met een absoluut hoogtepunt tijdens de week van 28 januari tot 3 februari, wanneer de kustplaats honderd keer werd gegoogeld. Bijna drie keer meer dan gemiddeld, zo blijkt nog uit de resultaten van Google Trends:

Corrigeer

MEER NIEUWS