Mode

Niet de afgehakte hoofden, maar de tulbanden van Gucci ontketenen relletje

Niet de afgehakte hoofden, maar de tulbanden van Gucci ontketenen relletje
Het Italiaanse modehuis Gucci introduceerde tijdens de modeweek in Milaan tulbanden als hoofddeksels. En dat is bij sommige mensen met Indische roots in het verkeerde keelgat geschoten, zo blijkt uit hun reacties op de sociale media.

De tulbanden waren een knipoog naar het sikhisme, een godsdienst die in het begin van de 16e eeuw ontstond in noordelijk India. Niets mis mee, zou je aanvankelijk denken, maar het stoort veel mensen met Indische roots mateloos dat Gucci de hoofddeksels toonde. Enerzijds omdat de manier waarop ze werden gedragen niet strookt met de traditie. Traditioneel worden de tulbanden immers gedragen door zowel mannen als vrouwen als een symbool van vroomheid, eer en spiritualiteit. Al het haar van een persoon zit meestal verborgen in de hoofddeksels, maar tijdens de Gucci-show viel het haar van modellen eruit.

Niet de afgehakte hoofden, maar de tulbanden van Gucci ontketenen relletje

“Als een Sikh zie ik dit als een enorm teken van gebrek aan respect van het Sikhisme. Het is nochtans niet moeilijk om jezelf te informeren over de betekenis van een tulband”, schrijft iemand op Twitter. Verder snappen velen niet waarom het luxelabel de hoofddeksels toonden op blanke modellen. Ook de Canadese acteur met Indische roots Avan Jogia moeide zich in de discussie. “Konden jullie geen model met een getinte huid vinden?”, vroeg hij zich af op Twitter. Zijn tweet werd inmiddels al meer dan tienduizend keer gedeeld. Intussen heeft Gucci, dat modellen ook met afgehakte hoofden liet defileren, nog niet op de heisa gereageerd.

Het is niet de eerste keer dat een hoofddeksel commotie veroorzaakt op de catwalk. In 2012 flaneerde topmodel Karlie Kloss met een enorme verentooi over de catwalk van Victoria’s Secret. De Native Americans vonden het ongehoord dat de tooi, die symbool staat voor moed, buiten haar context werd gebruikt. Kloss heeft toen haar excuses aangeboden aan de gekwetste bevolkingsgroep en het lingeriemerk schrapte de passage uit de show.

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees