Grootse plannen voor drukke steenweg… maar er is geen geld om ze aan te leggen

Grootse plannen voor drukke steenweg… maar er is geen geld om ze aan te leggen

De ideale herinrichting voor de N32 komt er wellicht nooit. Foto: sbr

Roeselare -

“Vlotter verkeer mogelijk maken op de Brugsesteenweg, is een van onze prioriteiten”, zegt Eveline Vandecaetsbeek van het Vlaams Agentschap voor Wegen en Verkeer. “Maar we wachten op centen.” In afwachting daarvan komen er maatregelen die op korte termijn al tot een beter doorstroming moeten leiden.

LEES OOK: Zo kan het al iets beter (met weinig geld)

De Brugsesteenweg (N32) is dé toegangsweg naar Roeselare, maar ook vooral de ontsluitingsweg voor heel wat bedrijven en winkels langs die gewestweg. Gevolg: files op piekmomenten, veel mensen die linksaf een winkelterrein willen oprijden en zo in conflict komen met fietsers.

Het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) maakte in 2005 al een eerste ontwerp voor een nieuwe Brugsesteenweg. Dat werd nooit uitgevoerd en is intussen achterhaald. In 2016 werd een nieuwe studie uitgevoerd. De resultaten daarvan zijn nu opgenomen in een toekomstplan. Daarin wordt de straat opgedeeld in drie gebieden.

Aparte busbaan

Het eerste deel loopt van de ovonde R32/N32 tot aan de rotonde met de Wijnendalestraat. “Daar zou een zogenaamde turbo-ovonde kunnen komen, waarbij het verkeer vanuit het centrum een keuze moet maken: rechtdoor of afslaan”, zegt Eveline Vandecaetsbeek van AWV. “Daarnaast zou een aparte busbaan komen, waar nu de parkeerstroken zijn.”

Ook een gesloten middenberm, zoals in de Westlaan, een aparte strook voor verkeer dat vanaf de ovonde linksaf de Liebeekstraat in wil, maar ook vrijliggende fietspaden zijn opgenomen in het plan. Fietsers zouden op de Wijnendalerotonde géén voorrang meer krijgen.

Ook van aan de Wijnendalerotonde tot aan de Rotsestraat zouden vrijliggende fietspaden en bredere trottoirs komen, net als een groenstrook met een beperkt aantal parkeerplaatsen. Zijn ook nog gepland: een brede oversteekplaats aan Mammoetcenter 1, één bushalte in plaats van twee, minder in- en uitritten én overrijdbare middenbermen.

Strook om linksaf te slaan

In het derde deel van de steenweg, van de Rotsestraat tot aan de rotonde met de Leopold III-laan, zouden dezelfde ingrepen komen voor fietsers en voetgangers, naast een aparte busbaan en een strook om linksaf te slaan voor wie de Rotsestraat wil inrijden. Linksaf vanuit de Rotsestraat zou niet meer mogelijk zijn.

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio