Mode

Demna Gvasalia brengt mode met een boodschap bij Balenciaga

De show van Balenciaga moest een van de hoogtepunten worden van de Parijse modeweek. Toen Demna Gvasalia twee jaar geleden aan het roer kwam te staan, werd daar vreemd van opgekeken. Maar hij heeft van het Spaanse modehuis een van de meest hippe merken van het moment gemaakt, dankzij onder meer de Triple S-sneakers. Met zijn laatste collectie wou hij echter vooral een boodschap brengen in plaats van volop met logo's te spelen. Zo werkte hij samen met het Wereldvoedselprogramma aan een reeks van petjes, heuptasjes en T-shirts en maakte ook bekend dat 10 procent van elk verkocht stuk naar de VN gaat. "Voor het eerst had ik het gevoel dat mode nuttig kon zijn op een andere manier dan het kleden van mensen", zei hij achteraf. Daarnaast focuste de ontwerper ook op extreme barre weersomstandigheden, met een sneeuwstorm en heel wat oversized jassen. Ook opvallend: de sweaters en T-shirts met daarop een afbeelding van 'Speed Hunters', iets wat lijkt op een boysband uit de jaren 90. Wordt dit het it-stuk van 2018?
Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees