Sponsors Rode Duivels willen voetbalbond spreken over omstreden rapper die WK-lied maakt

Sponsors Rode Duivels willen voetbalbond spreken over omstreden rapper die WK-lied maakt

Na de Vrouwenraad hebben ook de sponsors van de Rode Duivels bezorgd gereageerd op de maker van het officiële WK-lied, de Brusselse rapper Damso. AB InBev, Coca-Cola, Carrefour, ING, Proximus en bouwbedrijf Besix willen een gesprek met de voetbalbond over de mogelijk vrouwonvriendelijke teksten van de artiest.

De Vrouwenraad riep de sponsors van de Rode Duivels dinsdag op om hun sponsoring te herbekijken als rapper Damso de WK-hymne voor de Rode Duivels mag maken.“Zijn teksten staan bol van afkeer, minachting en verbaal geweld tegenover vrouwen”, aldus de raad in een open brief.

“Heel wat vrouwen en mannen zijn hierdoor ontstemd. De Voetbalbond heeft zich altijd al gekant tegen racisme, terecht natuurlijk. Door voor Damso te kiezen, geven ze echter het foute signaal dat seksisme wél oké is”, valt er verder te lezen.

LEES OOK: Polemiek in Wallonië over Belgisch WK-lied

Sponsors Rode Duivels willen voetbalbond spreken over omstreden rapper die WK-lied maakt
Door voor Damso te kiezen, geven ze echter het foute signaal dat seksisme wél oké is”, schrijft de vrouwenraad over de rapper. Foto: Rapper Damso

In een reactie aan Het Nieuwsblad laten de verschillende sponsors weten respect en diversiteit hoog in het vaandel te dragen en de keuze voor de omstreden rapper met de voetbalbond te willen bespreken.

Heel serieus

“Als één van de meest sekseneutrale merken ter wereld hechten wij het grootste belang aan diversiteit, inclusie en gendergelijkheid”, aldus Laura Brems van Coca-Cola. “Coca-Cola sponsort de Koninklijke Belgische Voetbalbond omdat voetbal ook in ons land mensen samenbrengt en op die manier goed bij de waarden van ons merk past. We nemen deze opmerking heel serieus en zullen dit dan ook bespreken met onze contacten bij de KBVB.”

Samen met de bond praten

Ook AB InBev wil rond de tafel zitten met de KBVB. “AB InBev hecht zeer veel belang aan respect en diversiteit. Gendergelijkheid en vrouwenrechten maken deel uit van onze kernwaarden. We gaan er als trouwe sponsor van uit dat de Belgische voetbalbond deze waarden deelt en zullen, samen met de andere sponsors, een gesprek aangaan met de Belgische voetbalbond.”

Carrefour ook bezorgd

Carrefour heeft zijn bezorgdheden eveneens aan de voetbalbond doorgegeven. “Mannen en vrouwen worden op een gelijke manier bij Carrefour België behandeld. 70 procent van onze medewerkers is dan ook vrouw en 45 procent van de managementfuncties wordt door vrouwen ingekleed”, reageert de supermarktketen. “Carrefour België trekt die politiek ook op sportief vlak door. Zo sponsoren wij niet alleen het mannelijk nationaal elftal maar zijn wij ook de voornaamse partner van de Red Flames. Wij hebben onze bezorgdheden aan de Belgische voetbalbond gemeld.”

Bij bouwbedrijf Besix klinkt eenzelfde verhaal: “Respect, diversiteit en gendergelijkheid zijn kernwaarden in ons bedrijf”, zegt woordvoerster Florence Bribosia. “Alle sponsors komen al regelmatig samen. We willen nu zeker een gesprek aangaan met de Voetbalbond.”

Samen naar de KBVB

ING en Proximus willen eveneens samen de sponsors de kwestie bespreken. “Ook binnen ons bedrijf zijn diversiteit, gendergelijkheid en vrouwenrechten erg belangrijk”, zegt Julie Kerremans van ING. “Wij gaan dus samen met de andere sponsors en de KBVB rond de tafel zitten.”

“Zoals de andere sponsors van de Belgische voetbalbond hecht ook Proximus zeer veel belang aan respect en diversiteit”, klinkt het bij Proximus. “Gendergelijkheid en vrouwenrechten maken deel uit van deze kernwaarden. We zullen, samen met de andere sponsors, het gesprek aangaan met de Belgische voetbalbond.”

KBVB: “Niet zelf voor Damso gekozen”

In een reactie laat de KBVB weten de bond niet zelf voor de rapper heeft gekozen. “We willen benadrukken dat onze muzikale partners van Universal Music Damso naar voren hebben geschoven”, aldus woordvoerder Stefan Van Loock. “Toen zijn muziek al op RTBF werd gedraaid, was er geen haan die er naar kraaide.”

Externe links
Corrigeer