Leerlingen aardrijkskunde laten het regenen in zandbak 2.0: “Het is eigenlijk dezelfde toepassing als Pokémon Go”

Ieper -

Secundaire school Heilige Familie stelde woensdag hun zandbak 2.0 voor. “Door gebruik te maken van een Linux-pc, kinect 3D-camera en beamer wordt aan een zandoppervlak een extra virtuele laag toegevoegd.”

“Onze nieuwe zandbak is eigenlijk dezelfde toepassing die gebruikt werd tijdens de rage van het Pokémon-jagen”, zegt Tine Simoens, leerkracht aardrijkskunde en de drijvende kracht achter het project. “De leerlingen kunnen de stroom van een rivier met één veeg virtueel verleggen. Door hun hand op 50 cm boven het zand te houden, kunnen ze het zelfs laten regenen. Het idee voor onze ‘Augmented Reality Sandbox’ komt uit de VS, waar een onderzoeksproject loopt om hands-on technologische tools te maken die aardwetenschappen naar een breder publiek kunnen brengen.”

Eerste Vlaamse secundaire school

“ESERO, de Europese educatieve dienst van de ESA, promoot ‘space education’ in het Belgisch onderwijs. Zij hebben dit verder uitgewerkt naar een kant-en-klare handleiding om je eigen zandbak te bouwen. Wij zijn de eerste Vlaamse secundaire school die hierin slaagt. Werkmannen Jean-Marie Pollet en Gino Dequidt staken de constructie in elkaar. Voor de software en afstelling van de apparatuur konden we rekenen op Stefaan Plets, een collega van onze informatica-afdeling die thuis is in de Linux-wereld.”

Reliëf

De camera meet voortdurend de hoogte van het zand in de zandbak. “De coördinaten gaan naar de computer en die projecteert via de beamer in realtime aangepaste hoogtemodellen op het zand. Virtuele regen belandt in de zandbak op de plek, waar het in een gelijkaardig echt reliëf zou belanden. De leerlingen kunnen met één vingerveeg in de rivier zien welk effect dit heeft op de stroom van het water. In het eerste jaar is reliëf een belangrijk thema. De leerlingen ontdekken al doende: creëer ik een ander reliëf, dan heeft dit gevolgen voor de afstroming van het water en ziet de opeenvolging van hoogtelijnen er ineens anders uit. Ik wil vooral dat leerlingen onderzoekend leren.”

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees