Werknemer mag zelf beslissen over besteding mobiliteitsbudget

Regering doet nieuwe poging om bedrijfswagens van weg te halen: ruil auto in voor nettoloon

Regering doet nieuwe poging om bedrijfswagens van weg te halen: ruil auto in voor nettoloon

Foto: Photo News

De regering-Michel waagt zich aan een nieuwe poging om werknemers aan te zetten toch niet voor een bedrijfswagen te kiezen. Via een mobiliteitsbudget kunnen zij straks voor alternatieven zoals de trein kiezen én een extra stukje loon krijgen. Maar aan het voordelige regime voor de bedrijfswagens zelf raakt de regering niet. “Dat moet nochtans dringend gebeuren”, zegt mobiliteitsexpert Johan De Mol (UGent).

Het nieuwe cash for car-systeem is nog niet helemaal door het parlement goedgekeurd of Charles Michel en co. komen al met een nieuwe variant op de proppen om de files tegen te gaan. Cash for car houdt in dat je je bedrijfswagen kunt inruilen voor nettoloon. Maar zowel de Europese Commissie als experten zien er weinig brood in, omdat het niet of nauwelijks aanzet om je wagen te laten staan. Schattingen geven aan dat maar tussen de 3 à 9 procent van de chauffeurs – zo’n 30.000 – er mogelijk zouden op ingaan.

Regering doet nieuwe poging om bedrijfswagens van weg te halen: ruil auto in voor nettoloon
Themabeeld. Foto: Shutterstock

Nieuw en beter dus. En dat zou het mobiliteitsbudget moeten zijn, iets waar ook vakbonden en werkgevers achter staan. Het is een budget dat eigenaars van bedrijfswagens – of wie ervoor in aanmerking komt – krijgen en dat ze vrij mogen besteden. En waarmee ze dus zelf kunnen beslissen hoe ze zich van en naar het werk willen verplaatsen. Ze kunnen nog altijd voor een bedrijfswagen kiezen, maar dan een kleinere of milieuvriendelijkere versie. Daarnaast kunnen ze voor alternatieven opteren: trein, tram, metro, fiets. Indien er nog budget overblijft – en wanneer werknemers de bedrijfswagen links laten liggen, is dat zo – wordt dat bedrag gewoon bij je loon geteld en als voordeel van alle aard beschouwd. Fiscaal voordelig dus. Het is een ­financiële stimulans om toch maar af te stappen van die bedrijfs­wagen. “Het kan voor een mind switch zorgen. Mensen zullen zo beginnen nadenken over hun verplaatsingsgedrag en zich afvragen of het niet goedkoper kan”, zegt Kamerlid Egbert ­Lachaert (Open VLD).

Hoe de regeling er precies zal uitzien, is nog niet helemaal duidelijk. Het kern­kabinet kon gisterenavond nog niet alle punten en komma’s vastleggen. Maar over het principe, daarover is iedereen het eens.

Geen extra kosten

Zeker is ook dat aan het fiscale gunstregime voor de 700.000 à 800.000 bedrijfswagens niet wordt geraakt. Het nieuwe systeem mag ook niemand extra geld kosten: niet de overheid, niet de werkgevers en niet de werknemers. “Het is een eerste stap, maar nu er twee nieuwe systemen bijkomen, zou er toch een effect moeten zijn op de mobiliteit”, meent Jef Van den Bergh, verkeers­expert van CD&V.

Johan De Mol van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit aan de UGent vindt een mobiliteitsbudget wel een goede zaak, maar het zal volgens hem alleen maar een groot effect hebben indien ook de bedrijfswagens zelf – kostprijs per jaar: 4,5 miljard euro – worden aangepakt. “Ze afschaffen is politiek niet haalbaar, maar het minste wat de regering kan doen, is de gratis tankkaarten afschaffen. Die wagens moeten gebruikt worden waarvoor ze dienen: woon-werkverkeer.”

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

Meest Gelezen

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees