3 zaken om naar uit te kijken in nieuwe Driedaagse: kasseien, wind én hellingen

3 zaken om naar uit te kijken in nieuwe Driedaagse: kasseien, wind én hellingen

De start van de nieuwe Driedaagse wordt gegeven op de Grote Markt in Brugge, waar tot 2016 de Ronde van Vlaanderen vertrok Foto: BELGA

De alombekende Driedaagse duurt dit jaar uitzonderlijk maar twee dagen. Vandaag is er de Men Classic met Brugge-De Panne en morgen de Lotto Women Classic, eveneens tussen Brugge en De Panne. Maar wat zijn de drie zaken waarnaar we vandaag moeten uitkijken? We vroegen het aan ex-prof Jurgen Van De Walle, de 41-jarige koersdirecteur van deze ‘nieuwe klassieker in wording’.

Volg hier de Driedaagse De Panne LIVE van start tot finish!

1. Starten zoals de Ronde vroeger

De allereerste Brugge-De Panne start op de Grote Markt in Brugge, voor het Belfort. Tot 2016 was dit de plaats voor de start van de Ronde van Vlaanderen. “Deze plek straalt toch iets aparts uit voor onze sport”, zegt Jurgen Van De Walle. “In tegenstelling tot de vrouwen donderdag draaien we eerst een lokaal rondje in hartje Brugge vooraleer we vertrekken. Al vrij snel komen de kasseien van de Steenstraat in Esen, al is het nog wat vroeg om het peloton daar al definitief uit elkaar te gooien.”

2. De schrik van alle Italianen: de wind in de Moeren

“Meer nog dan de Kemmelberg en aanverwante bergen van het Heuvelland is dit ons herkenningspunt uit het verleden”, zegt Jurgen van de Walle. “Vraag aan eender welke Italiaanse renner wat de Driedaagse is en hij antwoordt vol schrik in de ogen: De Moeren.”

“We doen één keer volledig de Moeren en in de twee plaatselijke ronden gaat het peloton – of wat ervan rest – ook nog twee keer halvelings via de Moeresteenweg deze open vlakte in. De laatste keer dat we uit de Moeren komen, is het nog maar zes kilometer naar de finish. Omdat we in deze omgeving in twee richtingen in de open vlakte komen, speelt de wind er altijd (zijdelings?) in het voor- of nadeel. In de lokale ronden – telkens 25,7 kilometer – hebben we zelfs enkele bochten net voor de Moeren, zodat de groep er altijd op een lint wordt getrokken.”

“Met het nieuwe concept hebben we geprobeerd alle ingrediënten van dag twee en drie van de vroegere Driedaagse te comprimeren in een eendagswedstrijd. Meestal was de tweede etappe van de oude Driedaagse een eerder gecontroleerde rit, nu zal er eerder met open vizier gekoerst worden.”

3. Aankomst op plaveistenen in De Panne

De finish is bekend van de ochtendrit van de vroegere Driedaagse. “Alleen is het niet langer een super korte finishstrook na een haakse bocht. We hebben nu alles samen een laatste rechte lijn van zo’n 900 meter”, zegt Jurgen Van De Walle. “Het is een aankomst op kasseitjes, zeg maar plaveistenen. Het is simpel: staat er tegenwind in de Moeren, dan is de kans op een massaspurt groot. Is er zijwind in de plaatselijke ronden, dan sprint er maar een klein groepje. Mijn favoriet is Elia Viviani. Gewoon omdat Quick Step Floors nooit meerijdt om zomaar mee te rijden. Zeker nadat André Greipel nu is uitgevallen.”

LEES OOK:

Italiaan is vandaag en zondag speerpunt van Quick Step Floors: “Tijd dat ik nog eens win in België”

De volledige deelnemerslijst voor de Driedaagse Brugge-De Panne

Corrigeer


Het Nieuwsblad biedt meer dan 1.000 reeksen in 12 sporten aan. Zoek hierboven de uitslagen van uw favoriete club of surf naar onze uitslagenpagina.