Als we nieuwe auto kopen, kiezen we vooral deze kleuren

Als we nieuwe auto kopen, kiezen we vooral deze kleuren

Belgen kiezen vooral voor wit, zwart en grijs Foto: Nbl

Of het nu gaat om een BMW, een Land Rover of een Dacia Logan: van alle nieuwe auto’s die vorig jaar wereldwijd werden verkocht, rolde iets meer dan de helft in het wit of het zwart van de band. Al hebben wij Belgen blijkbaar ook een boontje voor grijze wagens.

Over smaken en kleuren valt niet te twisten. Dat geldt duidelijk ook voor auto’s. Hoe is het anders te verklaren dat geel op de achtste plaats staat in de ranking van ’s werelds populairste autokleuren? Vlak voor groen trouwens. Axalta Coating Systems, een van ’s werelds marktleiders in autolakverf, maakte de ranglijst zopas bekend.

Wit is en blijft de populairste kleur voor auto’s, ongeacht de prijsklasse. Wereldwijd waren vorig jaar 4 op de 10 nieuw verkochte wagens wit of parelwit. Vijf jaar geleden was dan nog tien procent minder. Zestien procent van de nieuwe auto’s was zwart. Vervolledigen de top vijf: grijs, zilver en blauw.

De kleurkeuze hangt wel mee af van het land waar de koper woont. Wit mag dan wel overal het populairst zijn, zwart bijvoorbeeld staat lang niet overal op de tweede plaats. In Afrika, Rusland, Japan en Zuid-Amerika is dat grijs of zilver. In India zijn zelfs drie op de tien verkochte nieuwe auto’s zilverkleurig. In Zuid-Korea is bruin dan weer de tweede populairste kleur en ook Chinezen hebben een merkwaardige voorliefde voor bruin en beige.

En hoe zit het dan bij ons? Net als in de rest van Europa is wit of parelwit de absolute nummer één. Goed voor zo’n 25 procent van de markt. Daarna komen zwart (21 procent), grijs (20 procent), zilver (11 procent), blauw (10 procent) en rood (6 procent). Slechts één auto op de honderd die hier worden ingeschreven is geel of groen van kleur.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees