Alle politieke partijen scharen zich achter actiegroep: “Viaduct E17 móét worden vervangen”

Alle politieke partijen scharen zich achter actiegroep: “Viaduct E17 móét worden vervangen”

Het is geen leven in de omgeving van de viaduct van de E17. Alle grote politieke partijen zijn het er nu over eens dat daaraan iets moet worden gedaan. Foto: BST

Gent -

Er was een halve eeuw van protesten van buurtbewoners voor nodig, maar nu lijken de beleidsmakers het er eindelijk over eens dat een bovengrondse snelweg door dichtbevolkt gebied niet meer van deze tijd is. Leden van het Vlaams Parlement van de vijf grote partijen dienden gisteren samen een resolutie in met de vraag een studie te beginnen over een alternatief voor de viaduct van de E17 in Gentbrugge en Ledeberg.

Iedereen is het er ook over eens dat niet kan worden gewacht om maatregelen te nemen tegen de geluids- en luchtverontreiniging.

Bovendien kreunt de 48 jaar oude viaduct onder de aanzwellende verkeersstroom. “Er vallen brokken naar beneden en de beton­ijzers liggen op vele plekken bloot”, luidt het.

In de geplande sanering van de ­viaduct worden de voegen tussen de 48 brugdelen nog maar eens aangepakt. De geluidsschermen worden vernieuwd. De hoop is dat ook schermen zullen worden geplaatst op plaatsen waar er nu nog geen staan, zoals bij de Gentbrugse meersen.

De bewonersgroep pleit voor een uitdoofscenario: “ Tijdens de werken zou men het doorgaand verkeer kunnen afleiden via de R4. Voor het vrachtverkeer kan dat zelfs definitief worden.”

Viadukaduk stelt ook voor om het tracé op te splitsen tussen doorgaand en lokaal verkeer.

“Een historisch moment”, klonk het uit de mond van de vijf parlementsleden achter de resolutie: Joris Vandenbroucke (SP.A), Mathias De Clercq (Open VLD), Elke Sleurs (N-VA), Björn ­Rzoska (Groen) en Valerie Taeldeman (CD&V). “Het gebeurt niet zo vaak dat partijen van meerderheid én oppositie, zowel in het Vlaams Parlement als in de gemeenteraad, eensgezind achter een initiatief staan.”

Voor dat initiatief loven ze de bewonersgroep Viadukaduk die vorig jaar alle partijen samenbracht. Het doel? De Vlaamse regering ertoe bewegen een grondige studie te beginnen van “de verschillende scenario’s voor de vervanging van de viaduct met het oog op een alternatief dat verzoenbaar is met een sterke verbetering van de leefbaarheid”. Zo staat het letterlijk in de resolutie die deze zomer zal worden goedgekeurd in het Vlaams Parlement.

120.000 voorbij zoevende voertuigen per dag, waarvan een kwart vrachtwagens, veroorzaken iedere dag weer vanaf 4 uur ’s ochtends zware geluidsoverlast in de duizenden woningen, scholen, crèches en sportterreinen vlak bij het 2,5 kilometer lange viaduct. “Daarbij komt dat de renovatie van de voegen tussen de brugdelen in 2004 zo klunzig is uitgevoerd, dat het bonkende lawaai nog is verergerd”, zegt Hans Verbeeck, voorzitter van Viadukaduk.

Kanker wegsnijden

Voorts heeft een studie aangetoond dat de luchtkwaliteit in de omgeving van het viaduct permanent in het rood gaat. “Meer dan ooit zijn we ervan overtuigd dat de viaduct een kanker is in onze mooie stad”, aldus Verbeeck. “En kankers moeten worden weggesneden.”

Op de vraag hoe dat het best gebeurt, moet de studie een antwoord bieden. De bewoners willen het liefst tegen het eind van de volgende legislatuur (2024) dat knopen worden doorgehakt.

“De twee belangrijkste alternatieven zijn een tunnel en een afleiding van het vrachtverkeer naar de R4”, zegt Hans Verbeeck. “Een tunnel – en dan het liefst een voor het acht kilometer lange traject tussen het klaverblad in Destelbergen en dat in Zwijnaarde – biedt de mooiste kansen voor een moderne stadsontwikkeling bovengronds.”

Corrigeer

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio