Dit is een exclusief artikel voor jou.
Dit exclusieve artikel lezen? Doe het gratis >

COMMENTAAR. “Wie veel rijdt, extra laten betalen voor wegenonderhoud. De minister die dat aandurft, moet nog geboren worden”

COMMENTAAR. “Wie veel rijdt, extra laten betalen voor wegenonderhoud. De minister die dat aandurft, moet nog geboren worden”

Foto: rr

Sakkeren over de scheuren en gaten in de (gewest)wegen doet elke automobilist, zeker na elke winter. Dat is niet alleen oncomfortabel, slecht voor de vering, het is ook gevaarlijk. Het gaat met de toestand van de wegen van kwaad naar erger. Dat voelden we instinctmatig en het is nu ook in ontnuchterende cijfers gegoten. De reden is simpel: putjes vullen met tarmac is te betalen. Structureel onderhoud kost bakken geld. Die gevulde putjes worden op den duur wel een structureel probleem. Maar de factuur om dat op te lossen is meestal voor de regering die volgt. Zo gaat dat al decennia. Daardoor is er nu 660 miljoen euro nodig om de gewestwegen weer degelijk te maken. Binnen zeven jaar kan dat in orde komen, zei de bevoegde minister Weyts gisteren. Even voorbijgaand aan het feit dat er in die tijd tal van wegen die nu in orde zijn, kapotgereden zullen zijn. Er is maar één structurele oplossing om niet langer putjes te vullen. Wie het meest rijdt, erodeert de wegen het ergst. En die moet daar ook voor opdraaien. Dat ligt moeilijk. Er is geen enkele regio in Europa waar koning auto zo heilig is als in Vlaanderen. Dat bleek deze week nog uit een studie naar het verplaatsingsgedrag.

De Vlaamse regering heeft de eerste stappen gezet naar een slimme kilometerheffing voor alle gemotoriseerd verkeer, na die voor vracht­wagens. Alleen is het uitgangspunt weinig ambitieus. Om geen burger ...

Het beste van Enkel voor abonnees