Vilvoorde vreest taxioorlog zoals in Brussel en legt frauduleuze constructies bloot

Vilvoorde vreest taxioorlog zoals in Brussel en legt frauduleuze constructies bloot

Vilvoorde vreest een taxioorlog zoals in Brussel. Foto: amg

Vilvoorde -

De Brusselse taxioorlog wordt in toenemende mate voelbaar in de Rand. Steeds meer chauffeurs starten schijnvennootschappen op in de Vlaamse Rand om de complexe en dure Brusselse taxiwetgeving te omzeilen. Stad Vilvoorde trok al meer dan tien taxilicenties in.

Sinds de Brusselse Regering een regeling trof om de taxisector te beschermen tegen de overmatige concurrentie van Uber-bedrijven, nam het aantal aanvragen voor de erkenning voor ‘het verhuren van voertuigen met bestuurder’ aanzienlijk toe. Zo werden in Vilvoorde alleen al het voorbije jaar een paar tientallen aanvragen ingediend door Brusselse initiatiefnemers.

“In de praktijk blijken deze aanvragers meestal constructies te verbergen van Vlaamse schijnvennootschappen om daarna als Uber-chauffeur aan de slag te gaan in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest”, zegt burgemeester van Vilvoorde Hans Bonte (SP.A). Bonte voelde nattigheid en wendde de voorbije weken middelen van het Kanaalplan aan om een grondige controle uit te voeren waaraan zowel de Vilvoordse politie als de inspectiediensten aan meewerkten. De vrees van de Vilvoordse burgervader bleek terecht. “Het onderzoek bracht tal van frauduleuze constructies aan het licht. Uit verhoor bleek dat de Uber-chauffeurs de complexe en dure Brusselse taxiwetgeving trachten te omzeilen door fictieve postbusadressen en schijnvennootschappen op te richten in de Rand, om vervolgens bijna uitsluitend in Brussel te rijden.”

Kwestie van tijd

Het Vilvoords stadsbestuur trok inmiddels de licentie van meer dan tien gecontesteerde vennootschappen in en weigert de toekenning van andere licenties. Bonte vraagt ook andere lokalen besturen uit de Rand om alert te zijn voor dergelijke praktijken. “De taxioorlog beperkt zich niet meer tot onze hoofdstad”, zegt hij. “Integendeel, de recente controles tonen aan dat de oorlog steeds meer georkestreerd wordt vanuit de Rand. Het lijkt me dan ook nuttig dat de Vlaamse regering, in samenspraak met de lokale besturen, de nodige maatregelen treft. Dergelijke praktijken versterken immers niet enkel de Brusselse taxioorlog, ze ondergraven ook de reguliere taxi-activiteiten in de Rand. We hebben momenteel nog geen weet van chauffeurs die ook Uber-diensten aanbieden in Vilvoorde, maar het laat zich raden dat dit met de nabijheid van de luchthaven en de bedrijvenparken in de regio slechts een kwestie van tijd is.”

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees