23 miljoen euro voor nieuwe dam aan kust: “Een zegen voor het toerisme”

23 miljoen euro voor nieuwe dam aan kust: “Een zegen voor het toerisme”

Het Westerstaketsel wordt gesloopt en maakt plaats voor een langere strekdam. Foto: jve

Blankenberge -

De Vlaamse overheid heeft eindelijk geld en een concrete timing voorgesteld voor de nieuwe strekdam in Blankenberge. Minister Ben Weyts (N-VA) voorziet in maar liefst 23 miljoen euro om de zware verzanding van de jachthaven in Blankenberge en de erosieproblemen in Wenduine tegen te gaan. Het dossier zat jarenlang in het slop, maar kent nu plots een doorbraak.

De Vlaamse overheid heeft eindelijk geld uitgetrokken om de zware verzanding van de jachthaven in Blankenberge tegen te gaan. Minister van Openbare Werken Ben Weyts trekt 23 miljoen euro extra uit in het raam van kustverdediging. Daarmee wordt een nieuwe Westelijke strekdam gebouwd die het huidige Westerstaketsel zal vervangen. De strekdam zal zo’n 150 meter langer zijn dan de huidige constructie en zal ook meer Westwaarts gebouwd worden. Zo wordt een bredere havengeul gecreëerd. Het houten Oosterstaketsel blijft gewoon staan.

Het idee van de strekdam ligt al even op tafel, maar het dossier zat jarenlang in het slop. De dam kost 10,9 miljoen euro. “We willen de kwetsbare punten in onze kustlijn structureel aanpakken”, zegt Weyts, die in 2017 nog een studie rond het probleem bestelde.

Extra golfbrekers

In het project wordt ook in extra golfbrekers voorzien in Wenduine. Die moeten, samen met de nieuwe dam, de zandstroom van West naar Oost beperken en de Blankenbergse jachthaven vrijwaren. De golfbrekers moeten tevens het hoofd bieden aan de erosieproblemen in Wenduine.

Voor Blankenberge is de beslissing een opsteker. Jaar na jaar moet daar in de haven zwaar gebaggerd worden, wat tot een beperkte toegankelijkheid van de haven leidt. Talloze plezierbootjes voeren zich al vast in de havengeul door de verzanding en recentelijk lag een deel van de jachthaven zelfs nog droog. Omdat de jachthaven historisch relatief ondiep is, drong een structurele oplossing zich op.

“We hebben lang op dezelfde nagel geklopt”, zegt schepen van Haven Björn Prasse (Open VLD). “Er was eigenlijk maar een goede ingreep en dat was het verbreden en verdiepen van de havengeul. We zijn blij dat er nu een structurele oplossing uitgevoerd wordt. Wij hopen dat de werken zo snel mogelijk van start kunnen gaan.”

Start in 2022

Ook schepen van Economie Daphné Dumery (N-VA) is tevreden. “De bezoekers van de jachthaven dragen bij tot onze lokale economie”, zegt Dumery. “Het imago van een jachthaven die moeilijk te bereiken is door verzanding, is daarom nefast voor onze badstad. De nieuwe strekdam is een zegen voor ons toerisme.”

Begin 2020 zou het hele project klaar zijn voor aanbesteding, waardoor er ten vroegste in 2022 gebouwd kan worden.

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio