John de Mol neemt Nederlands persbureau ANP over

John de Mol neemt Nederlands persbureau ANP over

Foto: EPA

Het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) komt in handen van Talpa, het mediabedrijf van John de Mol. Hij neemt alle aandelen over van de huidige eigenaar, Vereniging Veronica.

De Mol kent op het terrein van de nieuwsvoorziening “geen sterker merk dan het ANP”, meldt hij. “Zoals bekend wil Talpa Network uitgroeien tot een groot en modern cross-mediabedrijf op de Nederlandse markt. Met de acquisitie van het ANP voegen we daar onafhankelijk en betrouwbaar nieuws aan toe. Daar ben ik erg blij mee. Uitgerekend in deze tijden waarin fakenieuws aan de orde van de dag is, moeten we onafhankelijke berichtgeving koesteren.”

ANP bedient het overgrote deel van de Nederlandse mediabedrijven met nieuws, foto’s, video en radiobulletins. Daarnaast levert het persbureau diensten aan bedrijven op het gebied van mediadistributie en analyse.

Yoeri Albrecht, voorzitter van de Vereniging Veronica, is blij dat Talpa het redactiestatuut van het ANP onderschrijft en zo de onafhankelijkheid van het persbureau garandeert. Albrecht wijst erop dat het persbureau in zijn 84-jarig bestaan al meerdere eigenaren gehad heeft. Veronica was sinds 2010 eigenaar van ANP.

Volgens de directie van het ANP, algemeen directeur Martijn Bennis en hoofdredacteur Marcel van Lingen, is de positie van het persbureau goed geregeld. “Onze nieuwsvoorziening blijft snel, feitelijk en onafhankelijk”, zo laten ze weten.

De ondernemingsraad en redactieraad van het ANP staan volledig achter de overname.

Corrigeer

NIET TE MISSEN

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees