Problemen bij Argenta nog niet opgelost, fraudeurs profiteren

Problemen bij Argenta nog niet opgelost, fraudeurs profiteren

Foto: WDK

Brussel -

De technische problemen bij Argenta zijn woensdagavond nog altijd niet helemaal van de baan. De bank hoopt wel het internetbankieren in de loop van de avond herop te starten, maar de mobiele app zou pas voor later zijn. Volgens woordvoerster Christine Vermylen is intussen de oorzaak van de IT-problemen gedetecteerd. “Na de ingrepen van vorige nacht, werd woensdag nog een bijkomende oplossing gebouwd en getest. Wij verwachten in de loop van de avond internetbanking ter beschikking te stellen.” Intussen proberen fraudeurs te profiteren van de problemen bij de bank.

Heeft u hinder ondervonden door de problemen bij Argenta? Laat het weten aan onze redactie.

De problemen bij Argenta ontstonden na de installatie van een nieuw bankplatform in het paasweekend. De herstart na het verlengde weekend liep niet van een leien dakje. Zo waren er vertragingen in de verwerking van stortingen, bijvoorbeeld van de lonen, waardoor sommige klanten werden geconfronteerd met de boodschap “ontoereikend saldo” bij een betaling of een geldafhaling. De app en website bleven dinsdag en woensdag uitgeschakeld.

Argenta zegt woensdagavond “alles op alles te hebben gezet om de nodige oplossingen te vinden voor de moeilijkheden die de klanten ervaren”. De bank erkent ook de impact onderschat te hebben en biedt haar verontschuldigingen aan.

Uitgeschakeld

De opstart van de bankkantoren en het betaalverkeer verliep woensdag zonder problemen, aldus de woordvoerster. Woensdagavond zou dan het internetbankieren worden heropgestart, in een later stadium volgt de mobiele app. De woordvoerster sluit niet uit dat donderdagochtend -om geen risico’s te nemen- het internetbankieren opnieuw even wordt uitgeschakeld “om absolute voorrang te geven aan de kantoren en het betalingsverkeer”.

Argenta beklemtoont nog dat klanten nog altijd geld kunnen afhalen en betalingen met de kaart uitvoeren in de winkel. Ook het saldo van alle rekeningen is bijgewerkt en correct, luidt het.

Compensatie?

Er komen intussen veel vragen om een compensatie. “We gaan zeker bekijken wat we kunnen doen”, aldus Vermylen. “Een concreet antwoord hebben we nog niet. Het zal uiteraard enkel zijn voor klanten die schade hebben geleden. Maar misschien volgt er inderdaad nog wel een gebaar van Argenta naar de klanten toe.”

Fraudeurs

Fraudeurs trachten intussen munt te slaan uit de problemen. Verschillende klanten van de bank hebben melding gemaakt van phishingmails. “We zijn op de hoogte. Onze departement Securitymonitoring volgt de zaak de hele tijd op en laat de phishingsites platleggen”, zegt een woordvoerster van de bank.

Argenta waarschuwt de klanten dan ook dat ze niet mogen ingaan op e-mails waarin hen gevraagd wordt om codes te geven. “Als u een e-mail ontvangt en niet zeker weet of u er best wel of niet op reageert, neem dan contact op met uw kantoorhouder”, adviseert de bank op zijn FAQ-pagina over de panne. “Aarzel niet om phishingmails die u hebt ontvangen ook met ons te delen via phishing@argenta.be.”

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees