Food

Steffi Vertriest deelt haar kijk op gezonde friet

Vijf tips om frietjes te eten zonder je schuldig te voelen

Vijf tips om frietjes te eten zonder je schuldig te voelen

Wie frietjes eet, durft al eens zenuwachtig te denken aan alle ongezonde voedingsstoffen die je binnenkrijgt. De aardappelen baden immers in het vet, en ook de grote hoeveelheid zout is geen goed nieuws voor onze gezondheid. Veel frieten van de frituur eten, betekent dan ook een verhoogde kans op hart- en vaatziekten. Maar de gefrituurde aardappelen, onze nationale trots, aan de kant schuiven willen we natuurlijk ook weer niet. En dat is eigenlijk ook helemaal niet nodig, want er zijn talloze alternatieven te vinden, waardoor we ons net iets minder schuldig hoeven te voelen bij het eten van frietjes, zo bewijst Steffi Vertriest van kookprogramma ‘Steffi’s Healthy Pleasures’.

Stem mee voor de ‘Beste Frituur van Vlaanderen’.

TIP 1: Ovenheerlijk!!

Wie frietjes zegt, denkt meteen aan een friteuse. “Maar dat hoeft niet per se natuurlijk, ook zonder friteuse zijn frietjes overheerlijk”, vertelt Steffi aan de redactie van Het Nieuwsblad. “Je kan frietjes perfect klaarmaken in de oven. Dat is een stuk gezonder en ook heel smaakvol.

Vijf tips om frietjes te eten zonder je schuldig te voelen
Stockbeeld. Foto: Shutterstock

De kokkin van ‘Steffi’s Healthy Pleasures’ raadt iedereen bij die bereiding olijfolie of kokosolie aan. “Dat sprenkel je dan over de frietjes, om er een lichte coating aan te geven. Zo kunnen die perfect in de oven. Daar kan je alles ook bakken op een wat lagere temperatuur, iets wat het eindresultaat ook een stuk gezonder maakt dan in de friteuse.”

TIP 2: Afwisseling van spijs doet eten

Maar wanneer we ons traditionele recept van frietjes gaan vervangen, missen we misschien wat. “Als je iets gaat aanpassen, dan heb je altijd het gevoel dat je iets mist. Soms is het beter om gewoon een alternatief te bieden, dan krijg je een nieuwe smaakbeleving en heb je ook geen verwachtingen”, legt Steffi uit. “Plus, variatie is altijd goed.”

We zijn zo trots op de gefrituurde aardappelen zoals we ze kennen, maar ook een ander soort “patat” kan wonderen doen. “Frietjes maken met zoete aardappelen, dat is bijvoorbeeld ook echt een aanrader”, vertelt Steffi. Daar zitten meer vezels in en ook vitamine A is sterker aanwezig. En dat is goed nieuws natuurlijk, want dat is een vetoplosbare vitamine, die goed is voor onze groei en weerstand.

TIP 3: Ook pastinaak past in het frietjesverhaal!

Durf je nog een stap verder te gaan? Dan is Steffi heel enthousiast over haar recept van “pastinaakfrietjes”. “Dat is super lekker, super gemakkelijk, én je hebt op die manier ook wat andere voedingsstoffen binnen”, vertelt ze. “Pastinaak bevat heel veel vezels en is daarom goed voor de darmen, voor de cholesterol en om obesitas tegen te gaan. Bovendien zitten er, net zoals bij wortels, veel polyacetylene antioxidanten, het gaat zelfs schimmels en kanker tegen.”

Dat niet alleen, volgens Steffi is het een enorm smaakvol alternatief. “Deze frietjes zijn lekkerder dan die van de frituur! En dat vinden zelfs mijn niet-zo-healthy-vrienden”, lacht ze.

Ingrediënten

¦ 2 pastinaken

¦ 2 eetlepels kokosolie

¦ 1 eetlepel tijm

¦ 2 theelepels zout

Hoe?

Schil de pastinaken en doe het kruintje eraf. Snijd de pastinaken in frietjes, probeer hierbij zo veel mogelijk dezelfde dikte aan te houden. Doe de pastinaakfrietjes in een grote kom. Doe er de kokosolie (lopend, dus even opwarmen) bij, de tijm en het zout. Tos alles goed rond in de kom, zodat de kokosolie en de kruiden goed verdeeld zijn over de frietjes. Doe de frietjes op een bakplaat of bakpapier en zet ze in een voorverwarmde oven op 180 graden voor 20 a 25 minuutjes. Tot de frietjes geelbruin zien en krokant worden. Haal de pastinaakfrietjes uit de oven en doe er eventueel nog wat extra zout en tijm op.

Is ook de stevige portie mayonaise te ongezond voor jou? “Combineer dit recept maar eens met appelmoes!” raadt Steffi aan. “Heerlijk!”

Vijf tips om frietjes te eten zonder je schuldig te voelen
Foto: Steffi Vertriest

TIP 4: Kruiden maar

Hoe je de frietjes ook bereidt, of welke groenten nu ook de basis mogen zijn, er is één ding dat alles lekkerder maakt. “Frieten kruiden dat is het beste wat je kan doen”, vertelt Steffi. En dan heeft ze het niet alleen over de standaard satékruiden uit de Vlaamse frituren. “Tijm op je frietjes, dat kan heerlijk zijn. Of probeer eens paprikapoeder. Dat is eens iets anders, maar toch heel smaakvol.

TIP 5: Even anders frituren? Da’s vet!

Toch geen fan van de alternatieven, en hou je het liever old school? Prima, want aardappelen op zich zijn gevuld met talloze goede voedingsstoffen: vitamines B1, B6 en C, maar ook mineralen zoals kalium, fosfor, calcium en ijzer maken patatjes tot een prima onderdeel van een gezond voedingsschema. Maar wanneer we die gaan frituren dan gaat het mis. Het vet waarin de aardappelen in de Vlaamse frituren verdwijnen, is immers niet altijd het gezondst.

Vijf tips om frietjes te eten zonder je schuldig te voelen
Stockbeeld. Foto: Shutterstock

Maar wat je zelf doet, doe je meestal beter. “Wie thuis zijn frietjes maakt, kan zelf beslissen in wat voor vet de aardappelen terechtkomen. En dat kan wonderen doen”, geeft Steffi mee als tip. “Bij frietjes van de frituur weet je immers nooit hoelang dat vet al meegaat, of hoe geregeld dat vervangen wordt.”

Je eigen frituurolie vervang je best na een gemiddelde van 10 bakbeurten, zo bevestigt ook de consumentenbond. “Vergeet ook niet om de friteuse niet helemaal vol te stoppen, want dan daalt de temperatuur van de olie heel snel en dan kunnen de frietjes of kroketten door het gebrek aan warmte onvoldoende snel dichtschroeien, en zullen ze meer vet opnemen.” Nog minder vet in uw traditionele frietjes? Laat ze dan even uitlekken op keukenpapier, ook dat doet wonderen.

Eindresultaat: een gezonde friet met weinig ‘guilty’ en veel meer ‘pleasure’.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S