Fit & Gezond

Waarom nachtuilen ongezonder zijn dan vroege vogels

Waarom nachtuilen ongezonder zijn dan vroege vogels

Slecht nieuws voor mensen die graag wakker blijven tot een stuk in de nacht: nachtuilen sterven eerder dan vroege vogels. Dat suggereren cijfers van een nieuwe studie aan de universiteit van Surrey in Engeland en de Northwestern universiteit in de Verenigde Staten.

Een team onderzoekers analyseerde een eerdere studie waaraan ruim een half miljoen mensen tussen 30 tot 73 jaar aan meewerkten. Ze volgden hen 6,5 jaar lang en kwamen tot een verontrustende conclusie, gepubliceerd in het vakblad Chronobiology International. Mensen die zichzelf omschreven als ‘avondtypes’, liepen 10 procent meer risico om te overlijden tijdens de onderzoeksperiode dan mensen die zichzelf categoriseerden als ‘ochtendtypes’. De zogenaamde nachtuilen hebben immers meer kans om gezondheidsproblemen zoals diabetes, neurologische afwijkingen en ademhalingsstoornissen te ontwikkelen.

Biologische klok

Deze studie is niet de eerste die een verband aantoont tussen een late bedtijd en een slechte gezondheid. Eerdere onderzoeken wezen al uit dat nachtbrakers vaker met depressies kampen, sneller naar drugs grijpen en een ongezondere levensstijl aannemen.

De vorsers speculeren dat de huidige maatschappij meer inspeelt op de noden van ochtendmensen. “De gezondheid van avondtypes kan aangetast worden door een verkeerde afstemming van hun biologische klok en de timing van sociale activiteiten”,suggereren de auteurs.

Vaste bedtijd

Toch is er geen directe reden tot paniek: het nieuwe onderzoek toont alleen een correlatie aan tussen mensen die zich omschrijven als een nachtuil en eerder sterven, dus de bevindingen moeten verder onderzocht worden. Het is ook onmogelijk om te zeggen of de mensen in de studie echt altijd laat opblijven of altijd vroeg wakker worden. Als de nachtelijke activiteiten van een persoon echt een vroegtijdig overlijden in de hand werkt , zijn er nog manieren om dat te voorkomen. In een verklaring zegt hoofdonderzoekster Kristen Knutson immers dat het kan helpen om op een vast tijdstip naar bed te gaan. Dan word je ‘s ochtends blootgesteld aan natuurlijk licht.” Probeer de dingen eerder op de dag af te ronden, zo kan de kwaliteit van je nachtrust verbeteren”, klinkt het.

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees